• Gorenje/

Gorenje lanserar kyl- och frysskåp som förbättrar matvarornas hållbarhet och minskar matavfallet

Report this content

Vitvaruproducenten Gorenje satsar på intelliganta och miljövänliga produkter för både kök och tvättstuga. Nu lanserar Gorenje en ny serie med kyl-och frysskåp under namnet »IonGeneration« - skåp som skapar ett mikroklimat som förlänger livstiden på maten, behåller viktiga näringsämnen och som minskar starka lukter. Den nya serien har en vacker och funktionell design som passar till alla typer av köksstilar.

- Under ett år kastar vi ungefär 460 kilo matrester per person – vilket är dåligt både för plånboken och miljön. Färska grönsaker blir snabbt mjuka och slappa och känns inte inbjudande i salladen. Med vårt nya kyl-och frysskåp vill vi minimera matavfallet, förlänga livstiden på maten, bidra till att råvarorna behåller sina näringsmässiga egenskaper och minimera starka dofter, säger Fredric Viking, Brand Manager på Gorenje.

Gorenjes nya kyl-och frysskåp innehåller många olika kombinationer av teknik. Genom hela serien finns den nya tekniken »IonAir« som eliminerar 95 procent av de mikroorganismer som bidrar till att minska livslängden på matvaror. Dessutom minimerar den starka lukter från bland annat fisk, ost eller kryddstark mat. Genom sensorn »AdaptCool« anpassar sig kylskåpet också till klimatet beroende på hur ofta man öppnar eller stänger det.

- Denna avancerade teknik skapar en optimal miljö för maten samtidigt som den individuella anpassningen också sparar energi. Kylskåpet är även utrustat med ventilationssystemet »Multiflow 360°« som ser till att hyllorna håller en jämn temperatur. Allt för att maten ska vara så fräsch och god som möjligt, säger Fredric Viking.

Kylskåpet har också många zoner för lagring av maten. Det är bland annat lådan »CrispZone« som ser till att frukt och grönsaker håller sig fräscha vid en viss temperatur. Lådan »ZeroZone« ger en optimal miljö för exempelvis färsk fisk och färskt kött, den ger upp till tre gånger längre lagringsegenskaper jämfört med konventionella kylskåp. Hyllorna i skåpen är lätta att justera och kan bära upp till 22 kilo. Alla kyl-och frysskåp finns i energieffektivitetsklasserna A+ till A+++.

Priser från 7 495 kronor.
Den nya serien finns på www.gorenje.se och kan köpas i de stora svenska vitvarubutikerna.

För ytterligare information och bilder, vänligen kontakta:
Frida ValentinPrat PR, tfn.0768-82 66 74, e-post: frida.valentin@prat.se

Sedan det danska dotterbolaget slog upp portarna i Köpenhamn 1976 har Gorenje Group Nordic vuxit till ett multinationellt företag med ansvar för Norden och Baltikum. Gorenje Group Nordic erbjuder hushållsapparater av fem varumärken i dessa åtta länder: Gorenje, Gorenje,+Asko, Atag och Upo. Gorenje Group Nordic strävar efter att erbjuda ett varierat utbud av innovativa, designinriktade produkter och tjänster som ger våra kunder en enklare vardag i olika segment och prisnivåer.  För mer information om olika varumärken, priser och för att hitta din närmaste återförsäljare, besök www.gorenjegroupnordic.com

Taggar: