Från Hjärta till Hjärta - Stefan Ekengren ny kökschef på Görvälns Slott.

Report this content

Görvälns Slott i Järfälla storsatsar nu på sitt kök genom att rekrytera den bloggande och karismatiska kökschefen Stefan Ekengren. – Vi ska driva en restaurang på allra högsta nivå, men på mitt sätt, med min stil, säger Stefan Ekengren.

Boutiquehotellet Görvälns Slott har sedan starten 2008 haft ett mycket ambitiöst och uppskattat kök med framskjutna placeringar i Årets Kock och fler utmärkelser. Nu skall matprofilen stärkas ännu mer och visionen är bygga upp en restaurang på allra högsta nivå, därför har nu Stefan Ekenegren rekryterats som kreativ ledare och kökschef.

-  Stefan är en mycket stark profil i vår bransch och en inspirerande ledare. Han kommer att vara en viktig pusselbit i att uppnå våra mycket högt uppsatta mål. Restaurangen på Görvälns Slott skall vara det självklara valet för alla stockholmare som uppskattar njutning, säger Maria Eklund som tillsammans med maken Johan grundade Görvälns Slott AB 2008.

Maten på Görvälns Slott ska kännas ärlig och ”rakt på”, och köket skall producera och leverera det teamet själva känner är fina upplevelser av mat och värdskap. Den här satsningen görs nu för att hitta slottets egen filosofi och tänk i allt de gör.

-   Det känns som att komma hem, jag är uppvuxen precis i närheten av slottet och lekte i skogarna, i vattnet och faktiskt på själva slottet som liten, men det är preskriberat. Satsningen är hänsynslös, jag har en plan för hur detta ska bli helt på vårt eget sätt, vackert och brutalt.
Ledorden i mina tankar är att köket och maten ska vara eget, äkta, enkelt och ”från hjärtat-rakt in i hjärtat”.

Stefan Ekengren driver en framgångsrik blogg på branschtidningen Besöksliv och har de tre senaste åren jobbat som köksmästare på Ulfsunda Slott i Bromma samt som kreativ ledare i köken på slotten Åkeshof, Hesselby och Rosersberg. Tidigare har Stefan arbetat med Karin Fransson på Hotell Borgholm samt lett köken på Thoresta Herrgård och Sigtuna Stadshotell.