Restaurang Galleriet, en av Sveriges bästa krogar

Restaurang Galleriet på Görvälns Slott blev framröstad till Sveriges 15:e bästa restaurang i Restaurangvärldens prestigefulla utmärkelse Kockarnas Krog. Dessutom kom Kökschef Stefan Ekengren på en mycket hedrande 12:e plats i Kockarnas Kock.

Under måndagskvällen den 10 oktober gick Svenska Gastronomipriset av stapeln på Operakällaren i Stockholm, inför 300 specialinbjudna gäster från restaurangbranschen. Under ceremonin presenterades ett antal priser, bland annat Kockarnas Krog och Kockarnas Kock. Ingen extern jury har varit inblandad utan drygt 100 av de mest namnkunniga kockarna i Sverige har fått rösta på sina egna favoriter.

- Vi känner oss enormt hedrade och tacksamma. Att få en så bra placering när kockarna själva röstar känns sjukt härligt, säger en euforisk Stefan Ekengren.

- Jag är oerhört stolt och glad över att restaurang Galleriet hamnar på topp 20 bland de bästa krogarna i Sverige. En stor bedrift och ett stort erkännande som visar att vi verkligen är på rätt väg, nu stoppar inget oss, säger restaurangchef Josefin Carlsson om placeringen på listan.

- När vi ser vilka krogar som finns med på listan så kan man inte bli annat än stolt över gänget i kök och restaurang. Nu siktar vi ännu högre placering till nästa år, säger Johan Eklund som är medgrundare av Görvälns Slott och VD förIndependent Hotel Group AB .

De 20 högst placerade i Kockarnas Krog 2016:

1 Fäviken Magasinet, Järpen
2 Esperanto, Stockholm