Fortsatt svag konsumentmarknad – genomförda effektiviseringar börjar få effekt

Report this content

Gosol Energy Group AB offentliggör härmed delårsrapport för perioden 1 april – 30 juni 2024. Rapporten finns tillgänglig som bifogat dokument samt på bolagets hemsida (www.gosol.se). Nedan följer en sammanfattning av rapporten.

Andra kvartalet 2024

• Rörelseintäkter för perioden uppgick till 45,4 (85,5) MSEK
  • Bruttomarginal för perioden uppgick till 30,6% (36,2%)
  • Rörelseresultatet efter finansiella poster för perioden uppgick till 0,5 (15,2) MSEK
  • Vinstmarginal för perioden uppgick till 1,1% (17,8%)

VD-kommentar

Sveriges energi- och elförsörjning har varit på agendan i slutet av sommaren. Mycket på grund av regeringens utredning ”Finansiering och riskdelning vid investeringar i ny kärnkraft” som presenterades den 12 augusti. Utredningen redogör för hur ny kärnkraft motsvarande 2 500 MW ska finansieras för att finnas på plats senast 2035. Utredningen föreslår att ny kärnkraft ska garanteras ett fast elpris på 80 öre/kWh. Nivå på föreslaget fast elpris motiveras med att det korresponderar till långsiktiga simulerade årsmedelpriser som redovisas i Svenska kraftnäts långsiktiga marknadsanalys 2024 samt att kärnkraft bidrar med en sammanlagd systemnytta på elsystemet jämfört med vind- och solkraft.

Gosol Energi välkomnar ett långsiktigt perspektiv på svensk elförsörjning och är positiva till att såväl regeringens utredning som Svenska kraftnäts rapport tydliggör ett rimligt och sannolikt långsiktigt elpris. Däremot är vi inte övertygade om att det billigaste sättet att uppnå ett robust elsystem och ett stabilt elpris är att subventionera ny kärnkraft. Även om vi ser fördelar med kärnkraft tror vi på ett teknikneutralt förhållningsätt och att marknaden till stor del kan säkerställa ett robust elsystem och ett stabilt elpris. Idag ligger produktionskostnaden för en villa med solceller på 40 öre/kWh och produktionskostnaden för en storskalig solcellspark ligger under 30 öre/kWh. Även kombinerat med ett batterisystem för att uppnå ett robust elsystem och ett stabilt elpris hamnar produktions-kostnaden betydligt lägre än 80 öre/kWh. Att investera i solcells- och batterisystem kommer således vara lönsamt oavsett ny kärnkraft eller inte.

Regeringens och Svenska kraftnäts rapporter prognostiserar att elproduktion från solkraft kommer ligga på cirka 20 TWh år 2045 vilket är mer än en 500 procentig ökning jämfört med dagens elproduktion från solkraft. En kommentar till aktuell prognos är att tidigare prognoser alltid underskattat potentialen och utbyggnaden av ny solkraft i Sverige. Att investera i solcells- och batteribranschen kommer således också vara lönsamt oavsett ny kärnkraft eller inte.

Som VD för Gosol Energi kan jag inte bara se fram emot de positiva långsiktiga framtidsutsikterna. Som en relativt liten aktör i energibranschen måste vi också fokusera på vår egen verksamhet för att skapa värde och lönsamhet här och nu. 2024 har varit ett utmanade år, speciellt i jämförelse med 2023 som präglades av att efterfrågan ökade snabbare än vad branschen som helhet mäktade med att leverera. Detta gällde inte bara för Gosol Energi utan återspeglades i hela branschen. Som konsekvens startades många nya solcellsföretag av kortsiktiga och okunniga aktörer. När efterfrågan minskade i slutet på 2023 på grund av osäkerheter kring rätten till skattereduktion för Grön teknik, kombinerat med en allmänt sämre konjunktur och låga elpriser uppstod en överkapacitet och överetablering avseende solcellsinstallatörer.

Under första halvåret av 2024 har konsekvenserna av den överetablering som uppstod 2023 kunnat följas. Flera, både små och stora, aktörer har gått i konkurs, alternativt beslutat att avveckla sin verksamhet inom solcells- och batteriinstallationer och prispressen har varit större än vanligt. Gosol Energi har också haft ett utmanade år med minskade rörelseintäkter och försämrad lönsamhet. Samtidigt har vi kunnat dra nytta av vårt konkurrensövertag gällande tekniskt kunnande och ett varumärke förknippat med kvalité och kundfokus jämfört med andra kortsiktiga och okunniga aktörer. Trots detta har även Gosol Energi varit tvungen att fokusera på effektivitet och kostnadsbesparingar under första halvåret av räkenskapsåret 2024 istället för tillväxt.

Vi bedömer att de effektiviseringsåtgärder och kostnadsbesparingar som vi vidtagit är väl avvägda för att kunna generera ett positivt rörelseresultat på kort sikt och samtidigt vara väl rustade för en fortsatt lönsamt tillväxt när marknaden vänder. Det positiva besked från skatterättsnämnden den 4 juli avseende rätten till skattereduktion vid installation av batteri som även används för stöd- och balanstjänster är ett steg i rätt riktning, både vad gäller att skapa förutsättningar för Gosol Energis framtida tillväxt och för att skapa ett robust elsystem.

Jimmy Stensson
VD, Gosol Energy Group AB

Om Gosol Energy Group

Gosol är en helhetsleverantör inom nyckelfärdiga energilösningar. Bolaget erbjuder ett brett utbud av produkter och tjänster inom segmenten solcellssystem, ladd-infrastruktur, och batterilagring samt tillhörande mät- och lastbalanseringstjänster. Målsättning är att vara en ledande aktör i omställningen av samhället och energisystemet till 100 procent förnybar elproduktion och en elektrifierad transportsektor. Bolaget arbetar utifrån ledorden kvalité och engagemang med kundrelationen, teknisk kompetens och hållbarhet som grundpelare.

Bolagets kundgrupper och affärsområden är indelat i kategorierna privatkunder (konsumenter), bostadsrättsföreningar, lantbruk, kommersiella fastighetsägare samt energibolag. Bolagets produkt- och tjänsteutbud är anpassat för respektive kundgrupp och affärsområde. Gosol är idag verksamt i södra och mellersta Sverige och finns representerat i regionerna Blekinge, Halland, Jönköping, Kalmar, Kronoberg, Skåne, Stockholm, Sörmland, Västmanland, Uppsala, Västra Götaland, Värmland, Örebro och Östergötland.

För ytterligare information, kontakta:
jimmy.stensson@gosol.se