Göteborg Energis energitjänster minskar miljöbelastningen i hela landet

Tjänsteportföljen såld till sex olika energibolag

Göteborg Energi är den största leverantören av energitjänster i Västra Götaland. En kompetens som byggts upp under 20 år, men först nu blivit riktigt uppmärksammad i och med ökade miljökrav. På mindre än ett år har sex energibolag köpt företagets tjänsteupplägg – och nu står fler nordiska aktörer på kö.
– Ska Sverige nå energimålen för 2020 måste vi snabba på. Därför känns det extra bra att kunna bidra så konkret i hela landet, säger Mats Mårtensson,
produktchef för energitjänster på Göteborg Energi.

Energitjänster heter det produktområde på Göteborg Energi som har till uppgift att effektivisera kundernas energianvändning och därmed sänka deras driftkostnad. Basen är en tjänsteportfölj med tydliga driftavtal och konsulttjänster som fungerat väldigt bra i den egna regionen. Nu har konceptet också rönt stort intresse bland flera andra svenska orter och internationellt – och på mindre än ett år har sex olika energibolag valt att anpassa upplägget för egen användning.
– Vårt uppdrag är att bidra till ett hållbart Göteborg men nu kan vi, glädjande nog, dessutom säga att vi bidrar till en mer hållbar värld. Varje samarbete är oerhört nyttigt och sakta men säkert har det utkristalliserats ett nätverk för att snabba på arbetet med att nå miljömålen 2020 och 2050. Det är en win-win-situation för alla parter: Kunderna, energibolagen – och miljön så klart, säger Mats Mårtensson.

I takt med att olika myndigheter, EU och kunder ställer allt högre krav på minskad energianvändning och miljöbelastning, ökar också behovet av effektiva energitjänster. Cirka 20 energibolag har hittills hunnit starta egna satsningar – men med två decenniers erfarenhet och 26 olika tjänster ligger Göteborg Energi i tydlig framkant.
– Vårt mål är att ingen ska behöva ”uppfinna hjulet på nytt”. Det ska vara enkelt att komma igång, vilket märks genom att miljöbelastningen minskar med 10-20 procent i alla fastigheter som använder våra tjänster. Portföljen innehåller trygga, beprövade och kundanpassade lösningar som ger alla energibolag möjligheten att få en flygande start i sitt energieffektiviseringsarbete, säger Mats Mårtensson.

Göteborg Energis tjänsteportfölj innehåller mallar för uppdrag, kalkyler, offerter och avtal samt säljstödsmaterial. Allt levereras komplett med utbildning om hur delarna implementeras på bästa sätt – med fokus på marknad, försäljning, konkurrenter och specifika tjänster.

Faktaruta
Göteborg Energis tjänsteportfölj används idag av de kommunala energibolagen på följande orter:

• Lund
  • Helsingborg
  • Växjö
  • Umeå
  • Jönköping
  • Luleå

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Peter Öhman, Marknadschef Energitjänster
Telefon: +46 (31) 62 63 47 alt. +46 (0) 706 03 85 66
Mail: peter.ohman@goteborgenergi.se