Första strukturaffären mellan svenska hamnar: Göteborg Gävle

Report this content

Göteborgs Hamn ny delägare i Gävle Containerterminal AB Göteborgs Hamn AB har fattat beslut att förvärva 20 procent av Gävle Containerterminal AB. Gävle Hamn är idag ostkustens största containerhamn med goda järnvägsförbindelser till Göteborg. Förvärvet ligger i linje med Göteborgs hamns ambitioner att öka upptagningsområdet och därmed öka attraktionskraften för fler transoceana linjer som idag trafikerar konkurrerande hamnar på kontinenten.

Den svenska såväl som den internationella hamnstrukturen förändras. Svensk industri har behov av starka hamnar med en väl fungerande infrastruktur och en hög linjefrekvens. En fortsatt positiv utveckling av Gävle Hamn är av betydelse för industrin i södra Norrland och Mälardalen. Göteborgs Hamns förvärv av 20 procent av aktierna i Gävle Containerterminal förstärker en betydelsefull allians mellan en strategiskt placerad hamn på ostkusten och Nordens största hamn. - Det här är den första strukturaffären mellan svenska hamnar i modern tid. Genom ett strategiskt samarbete mellan viktiga logistikcentra på ost- och västkusten stärks svenska hamnars konkurrenskraft i ett internationellt perspektiv. Detta ökar möjligheterna att attrahera mer direktgående transoceantrafik, något som industrin efterfrågar. Trafiken måste tas från konkurrerande containerhamnar i norra Europa, säger Magnus Kårestedt, VD för Göteborgs Hamn AB. - Vi kan inte tänka oss en bättre köpare. Göteborgs Hamn är störst i Norden och vi är störst på containertrafik på ostkusten. Det genomförs för närvarande ett stort investeringsprogram i Gävle Hamn. Affären innebär en allians mellan två av de hamnar i Sverige som investerar mest i sin verksamhet. Tillsammans bildar vi en mycket stark allians, säger Bengt Johansson, VD Gävle Containerterminal AB. Gävle kommun investerar 150 miljoner kronor i hamnen för att bygga en ny kaj och även muddra hamnen för att möjliggöra större containerfartygs anlöp. I kombination med Gävle Containerterminals investeringar på 110 mkr i kranar kommer detta att öka hamnkapaciteten från dagens cirka 70 000 containrar per år till 170 000. - Gävle Hamns upptagningsområde sträcker sig från Norrland i norr till Stockholm i söder och Örebro i väster. Det finns goda utsikter att öka containertrafiken och därmed bli en än mer betydelsefull regionhamn med tillhörande logistikcentra. Göteborgs Hamn vill med sitt ägande bidra till att utveckla Gävle Hamns verksamhet – något som gagnar såväl Gävle som Göteborg, fortsätter Magnus Kårestedt. Göteborgs Hamn går in som en stabil minoritetsägare i Gävle Containerterminal. Minoritetsandelen innebär i princip att Göteborgs Hamn får en styrelseplats och att bolaget därigenom får inflytande över strategiska beslut. Göteborgs Hamns ägarandel kommer att uppgå till 20 procent. Resterande aktier ägs av Gästrike Invest AB (30 procent), Gävle Stadshus AB (20 procent), Svecon Freight AB (20 procent) samt Fredriksskans Hamnmagasin AB (10 procent). För mer information vänligen kontakta: Magnus Kårestedt, vd Göteborgs Hamn AB, 031-7312513, 0705-66 25 13.