Göteborgs Hamns storinvestering i hamn

Report this content

Kranar för 250 miljoner kronor snart redo att lyfta På måndag, den 21 augusti, anländer norra Europas största containerkranar till Göteborg, efter en 64 dagars sjöresa från fabriken i Shanghai. Med en högsta höjd över havet på 118 meter blir de tre kranarna Göteborgs högsta byggnadsverk. Kranarna är anpassade för den nya genera-tionens containerfartyg och bidrar till att skapa ökad effektivitet i logistikhanteringen för svensk handel och industri. Därmed befäster Göteborgs Hamn positionen som nordeuropeisk bashamn.

– Kranarna är en del i vår övergripande strategi för att ytterligare stärka vår position gentemot de kon-tinentaleuropeiska hamnarna. Vi ser Hamburg som en av våra huvudkonkurrenter bland kontinent-hamnarna och tar nu ytterligare ett steg närmare dem – något som gynnar svensk handel och industri tack vare ett effektivare logistiksystem, säger Magnus Kårestedt, Göteborgs Hamn AB:s VD Ökad produktivitet gynnar alla Utöver att kranarna utgör en imponerade syn kommer de att bidra med ökad produktivitet och ökad servicegrad för hamnens kunder och för svensk industri. - De är upp emot 50 procent starkare, 30 procent snabbare och har drygt 25 procent större räckvidd. Kapacitetsförbättringen medför kortare liggtider för fartygen och därigenom lägre kostnader för både sjöfartsnäringen och svensk industri, säger Magnus Kårestedt. De nya kranarna innebär fördelar för fler än rederierna med de största fartygen. Det gynnar även rede-rier med mindre fartyg, eftersom de får tillgång till fler kranar vid lastning och lossning. Anpassade till framtida krav De tre kranarna är anpassade för att klara av den nya generationens containerfartyg. Göteborgs Hamn har genom farledsfördjupning, kajförstärkning och nya kranar anpassat sig för att kunna hantera mer gods och samtidigt öka sin produktivitet. De nya kranarna når över 23 containerrader ombord. Det kan jämföras med de 18 rader som de näst största kranarna hanterar. Det naturliga navet för ledande svenska företag Göteborg är det naturliga navet för godsflöden i norra Europa. Det visar framför allt industrins ageran-de där ledande nordiska företag väljer Göteborgs Hamn som nav vid handel med omvärlden. Deras investeringar i anslutning till logistiksystemen i Göteborgs Hamn är ett tydligt tecken på det, likaså de ökade godsvolymerna, som har mer än fördubblats på tio år. Ansvar för Sverige Göteborgs Hamn står för hela kraninvesteringen själva, en investering som gynnar svensk industri och handel såväl som rederierna tack vare ökad effektivitet i logistiksystemet. – Vi har ett ansvar att göra vad som ligger inom vårt handlingsutrymme för att ge svensk industri och handel bästa möjliga förutsättningar att kunna driva en framgångsrik verksamhet, säger Magnus Kåre-stedt. Göteborgs Hamn AB 2006-08-18 Mer information genom: Magnus Kårestedt, VD, Göteborgs Hamn AB 031-731 25 13, 070-566 25 13 Eric Nilsson, vVd, marknadsdirektör, Göteborgs Hamn AB 031-731 21 39, 070-673 14 20 Tom Westman, chef Containerterminalen, Göteborgs Hamn AB 031-731 21 35, 070-582 00 01 Ankomstbilder på kranarna kan hämtas på www.portgot.se från kl. 14:00 den 21e augusti.