Göteborgs Lucia bygger vidare på förra årets succé – visar inga bilder på kandidaterna

Report this content

Idag startar anmälningsperioden till Göteborgs Lucia. Förra året tog Göteborgs Lucia ett nytt grepp om Luciatraditionen för att få bort stämpeln av skönhetstävling. Istället för bilder på kandidaterna visade man endast deras munnar. I år bygger man vidare på samma idé och anonymiserar återigen kandidaterna både vid anmälan till Luciatruppen och när allmänheten ska rösta fram årets Lucia. Även i år är det sångrösten som räknas.

­– Vi fick mycket positiv respons förra året och märkte en större bredd bland de sökande till Göteborg Lucia. Det finns en tradition av att en Lucia ska se ut på ett visst sätt och en stämpel av skönhetstävling. Vi vill att även någon som inte passar in i den traditionella bilden ska kunna bli Lucia. Det ska bara vara sångrösten som räknas, säger Ulrika Dybler, projektledare på insideout, som driver Göteborgs Lucia.

I år går de insamlade pengarna till Insamlingsstiftelsen Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus. Pengarna öronmärks för att finansiera musikstudion och musikterapin på barnsjukhuset.

– I musikstudion kan barnen bejaka sina sinnen och bara vara för en stund. Den drivs helt av donationer och vi är oerhört glada över att Göteborgs Lucia valt att stödja stiftelsen och musikstudion, säger fundraising manager Tomas Gedda.

Anmälan sker genom att de sökande får sjunga in ett sångprov på www.goteborgslucia.se.

Anmälningsperioden för Göteborgs Lucia pågår 8-25 september. Sångcoach Frida Johansson lyssnar igenom alla bidrag och gör ett första urval till vidare audition 27-28 september. Sju personer kommer att ingå i Luciatruppen.

I november och december kommer Luciatruppen att göra omkring 200 uppträdanden. Liksom tidigare år är sången och det goda värdet i fokus för projektet genom välgörenhet och besök på sjukhem, äldreboenden och sjukhus.

För ytterligare information:
Ulrika Dybler, insideout, tfn 0707-41 44 04, ulrika.dybler@insideout.se

Göteborgs Lucia och hennes tärnor har spridit ljus och värme i Göteborg sedan 1935. Projektets stora uppgift är att samla in pengar till olika organisationer och verksamheter som arbetar med att hjälpa människor som har det svårt. Eventbyrån insideout projektleder Göteborgs Lucia som finansieras av ett 20-tal samarbetspartners i Göteborg, där Göteborgs-Posten är huvudpartner.

Taggar:

Citat

­– Vi fick mycket positiv respons förra året och märkte en större bredd bland de sökande till Göteborg Lucia. Det finns en tradition av att en Lucia ska se ut på ett visst sätt och en stämpel av skönhetstävling. Vi vill att även någon som inte passar in i den traditionella bilden ska kunna bli Lucia. Det ska bara vara sångrösten som räknas.
Ulrika Dybler, projektledare på insideout, som driver Göteborgs Lucia
– I musikstudion kan barnen bejaka sina sinnen och bara vara för en stund. Den drivs helt av donationer och vi är oerhört glada över att Göteborgs Lucia valt att stödja stiftelsen och musikstudion.
Tomas Gedda, fundraising manager, Insamlingsstiftelsen Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus