Påminnelse: Pressinbjudan – Göteborgs Luciatrupp besöker Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus

Report this content

Idag, 26 november klockan 15.00, kommer Göteborgs Luciatrupp till Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus för att besöka musikstudion och sjunga tillsammans med barnen på sjukhuset. Det blir ett besök med allsång, musik och glädje, då barnen slipper tänka på att de är sjuka. Media bjuds härmed in till att vara med vid besöket.

– Alla pengar som Göteborgs Lucia samlar in i år går till vår musikstudioverksamhet på Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus. Musik gör att människor glömmer både tid och rum, och för en stund slipper barnen tänka på att de är sjuka. Med insamlingens hjälp handlar det också om att ge liknande stunder till barnen under hela nästa år, säger Tomas Gedda, fundraising manager på Insamlingsstiftelsen för Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus.

Musikstudion kommer för dagen att flytta ut i allrummet och barnen kommer att få sjunga allsång med Luciakandidaterna – både Luciasånger och barnsånger som barnen själva får välja.

– Det kommer att bli ett lite annorlunda musikaliskt möte med sång, musik, värme och glädje. Även barnsjukhusets clowner kommer att vara på plats och sjunga med barnen, säger Tomas Gedda.

Drotting Silvias barn- och ungdomssjukhus är ett av Europas största barnsjukhus och tar emot 130 000 barn årligen från hela Sverige. Många svårt sjuka barn lever under långa perioder på sjukhuset.

– Det känns fantastiskt att kunna bidra till stiftelsens arbete med att skapa lite andrum för barnen på sjukhuset. Insamlingsstiftelsen för Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus gör en ovärderlig insats för de här barnen, säger Ulrika Dybler, vd på insideout, som projektleder Göteborgs Lucia.

Vad: Göteborgs Lucia besöker Musikstudion på Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus
När:
Onsdagen den 26 november klockan 15.00.
Plats:
Allrummet på Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus, entrén Östra Sjukhuset
Anmälan:
Kontakta Anneli Grip, e-post anneli.grip@insideout.se tfn 0703-81 99 78.

Röstningen till Göteborgs Lucia pågår fram till och med 10 december klockan 15.00. Kröningen av Göteborgs Lucia äger rum den 10 december klockan 18.00 på Kronhusgården utanför Kronhuset. Innan kröningen anordnar Kronhusbodarna även allsång på platsen från klockan 17.00.

För ytterligare information:
Ulrika Dybler, insideout, tfn 0707-41 44 04, ulrika.dybler@insideout.se
Tomas Gedda, Fundraising manager Insamlingsstiftelsen för Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus, tfn 0736-88 94 24, tomas.gedda@vgregion.se

Göteborgs lucia och hennes tärnor har spridit ljus och värme i Göteborg sedan 1935. Projektets stora uppgift är att samla in pengar till olika organisationer och verksamheter som arbetar med att hjälpa människor som har det svårt. Eventbyrån insideout projektleder Göteborgs Lucia som finansieras av ett 20-tal samarbetspartners i Göteborg, där Göteborgs-Posten är huvudpartner.

Taggar: