Fortsatt resultatförbättring i GP-koncernen 2004

Report this content

GP-koncernen, där Tidningsaktiebolaget Stampen är moderbolag, redovisar en vinst 2004, efter finansnetto, på 42 Mkr, vilket är 48 Mkr bättre än föregående år. Ett positivt rörelseresultat i Affärsområde Göteborg-Posten och en god resultatutveckling i tryckeriverksamheten, VTAB, är den främsta förklaringen till det förbättrade resultatet. Satsningar på nya verksamheter, såsom VLAB och Koll, har påverkat resultatet negativt. Denna utveckling har till stor del vägts upp av positiva effekter av GP-koncernens innehav i VLT samt försäljning av aktierna i Mediearkivet. GP-koncernens omsättning uppgick till 1 625 Mkr jämfört med 1 620 Mkr föregående år. Göteborgs-Posten Affärsområde Göteborgs-Postens resultat ökade till 9 Mkr. Annonskonjunkturen har varit kärv sedan år 2000 för tidningsbranschen. 2004 års annonsintäkter låg i nivå med 2003 års siffror. Stora satsningar har genomförts under året på bostadsannonser, bl a genom en ny bostadsbilaga i GP. Denna har medfört ökade annonsvolymer och stärkt GP:s ställning på denna viktiga annonsmarknad. Utvecklingen på annonsmarknaden har främst mötts av kontinuerliga åtgärder i syfte att sänka kostnaderna. Detta arbete har gått bättre än förväntat. Göteborgs-Postens upplageintäkter ökade med fem procent motsvarande 21 Mkr. Detta beror främst på ett framgångsrikt upplagearbete och där kundbasupplagan, d v s den beställda och hemburna tidningen, ökar för första gången på 10 år. Även betalningsgraden ökar med en procentenhet till 92 procent, vilket är mycket högt för en storstadstidning. Den 5 oktober är ett historiskt GP-datum. Då utkom Göteborgs-Posten för första gången helt och hållet i det mindre, mer lätthanterliga och överskådliga tabloidformatet. Läsarnas respons var positiv och omedelbar. Åtta av tio läsare tycker att förändringen ledde till en bättre och mer läsvärd GP. Och kampanjen i samband med tabloidövergången gav 10 000 nya helårsprenumeranter! Framgången med GP:s nya tabloid präglade den redaktionella verksamheten 2004. Samtidigt fortsatte vi satsa stort på den lokala och regionala bevakningen - på det material om sjukvård, skolor, bostäder, trafik med mera som ligger allra närmast våra läsares vardag. Men GP har också gett en fullödig bevakning av världshändelser som presidentvalet i USA och flodvågskatastrofen i Sydostasien. Samarbetet mellan papperstidningen och gp.se fördjupades ytterligare. Den konsekventa satsningen, bland annat på lokala nyheter, sport och nöje, är en anledning till gp.se:s kraftiga trafikökning. VTAB Affärsområde VTAB redovisar återigen ett förbättrat rörelseresultat. Det uppgår till 56 Mkr jämfört med 44.6 Mkr föregående år. Det fortsatt förbättrade resultatet förklaras av ett framgångsrikt rationaliseringsarbete och ökade volymer. Verksamheten i Trollhättan har avvecklats, vilket medfört att VTAB:s övriga anläggningar, d v s i Backa, Adargo och Halmstad, kan beläggas på ett mer effektivt sätt. Ägarbolagens sju tidningstitlar trycks av VTAB och ger verksamheten en stabil bas. Därutöver tillkommer tryckning av Aftonbladet, Dagens Industri, Expressen, GT, Svenska Dagbladets och Metros västsvenska upplagor, Mölndalsposten, Kungälvsposten och Norra Halland. De investeringar som gjorts i syfte att stärka VTAB på marknaden för kommersiellt tryck bidrar positivt till resultatet. Förvärvet av 35 procent av Markbladets tryckeri i Skene har också snabbt givit ett positivt resultat. VLAB Västsvenska Lokaltidningars första verksamhetsår resulterade i ett underskott på –18 Mkr, vilket är sämre än förväntat. Hård konkurrens på marknaden och kraftig prispress hindrade de förväntade intäktsmöjligheterna. VLAB ägs till 60 procent av Tidningsaktiebolaget Stampen och till 40 procent av Gratistidningar i Sverige AB. GISAB har beslutat att inte investera mer i bolaget. Förhandlingar om bolagets framtid pågår mellan ägarna. Intressebolag och övriga verksamheter Under hösten lade Mediaintressenter PLMS AB ett bud på det börsnoterade bolaget VLT. Mediaintressenter är ett samägt bolag mellan GP-koncernens moderbolag, Tidningsaktiebolaget Stampen, majoriteten av släkten Pers, Morgonpress Invest AB samt Länsförsäkringar Bergslagen. Budet väckte stor uppmärksamhet och blev livligt debatterat. Mediaintressenter förvärvade majoriteten av bolaget, både röster och kapital, och är nu huvudägare i VLT. Målsättningen är att VLT skall spela en viktig roll i den omstrukturering av svensk tidningsbransch som vi ser komma. Bildandet av Mediaintressenter PLMS AB och budet på VLT har positivt påverkat GP-koncernens resultat med 4 Mkr. Bohusläningen Intressenter AB, som ger ut tidningarna Bohusläningen och Strömstads Tidning, visar en fortsatt god utveckling. Resultatet 2004 förbättrades på grund av bättre annonsintäkter och fortsatt sänkta kostnader. LTAB, där Nerikes Allehanda ingår, visar en fortsatt stark resultatförbättring. Första verksamhetsåret i Koll, där GP tillsammans med Dagens Nyheter, Sydsvenska Dagbladet, Expressen och TV 4 bedriver annonsering på nätet, har som förväntat påverkat resultatet 2004 negativt. GP-koncernen är genom svensk Radioutveckling, SRU, en tongivande aktör på den svenska reklamradiomarknaden. RIX FM är Sveriges största nationella radionätverk och är efter TV 4 Sveriges största etermediakanal. Likviditet och kassaflöde Koncernens kassaflöde från den löpande verksamheten har utvecklats väl. Detta, tillsammans med fortsatt återhållsamhet med investeringar, har bidragit till en positiv likviditetsutveckling. Efter amorteringar på totalt 88 Mkr uppgick likvida medel vid utgången av 2004 till 78 Mkr. Tomas Brunegård 1 mars 2005 Ev frågor besvaras av Tomas Brunegård, VD och koncernchef, tfn 031-62 44 00 GP-koncernen RESULTATRÄKNING Mkr 2004 2003 Försäljning 1625,7 1619,9 Rörelsens kostnader exkl. omstr.kostnader -1614,1 -1614,3 Omstruktureringskostnader - -20,6 Andelar i intressebolags resultat 29,7 25,0 Rörelseresultat 41,3 10,0 Finansnetto 1,0 -15,5 Resultat efter finansnetto 42,3 -5,5 Rörelseresultat per affärsområde 2004 2003 Göteborgs-Posten 9,5 -26,4 *) VTAB 55,9 44,6 VLAB -18,2 - Övriga verksamheter -5,9 12,4 Omstruktureringskostnader - -20,6 Rörelseresultat 41,3 10,0 Rörelsemarginal 2,5% 0,6% *) 2003 ingår i koncernövergripande kostnader .