Delårsrapport 1 januari – 30 juni 2013

• Omfattande åtgärdsprogram för ökad lönsamhet. Sammanslagning av verksamheterna inom Götenehus och VärsåsVillan. Årliga besparingar förväntas totalt uppgå till minst 30 mkr per år.
  • Engångskostnader för åtgärdsprogrammet och sammanslagningen har belastat rörelseresultatet för det andra kvartalet med 17,0 mkr.
  • Den under perioden genomförda företrädesemissionen på 60,5 mkr tecknades till 100 procent. Kvittningsemissionen till ägare av konvertibler tecknades till 94,6 procent. Genom emissionerna tillfördes bolaget 73,8 mkr netto i eget kapital.
  • Nettoomsättningen ökade med 22,6 procent till 315 mkr (257). Under andra kvartalet ökade nettoomsättningen med 28,6 procent till 162 mkr (126).
  • Rörelseresultatet exklusive engångsposter uppgick under perioden till 0,7 mkr (-13,7). Motsvarande rörelseresultat uppgick under andra kvartalet till -0,6 mkr (-4,7).
  • Rörelseresultatet, inklusive engångsposter på 17,0 mkr, uppgick till -16,3 mkr (-13,7). Resultatet efter finansiella poster uppgick till -25,5 mkr (-22,2). Under andra kvartalet uppgick rörelseresultatet, inklusive engångsposter, till -17,6 mkr (-4,7). Resultatet efter finansiella poster uppgick under andra kvartalet till -21,8 mkr (-8,7). Resultatet per aktie uppgick till -0:68 kronor (-2:79).
  • Efter beslutade åtgärder och avsättningar bedöms utsikterna som goda att redovisa lönsamhet under det andra halvåret 2013.
  • Minskad kapitalbindning i omsättningsfastigheter och pågående arbeten. Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade och uppgick till 57,5 mkr (-12,1). Nettolåneskulden minskade med 138,5 mkr till 309,1 mkr (447,6).

Utsikter
Under de senaste åren har den finansiella oron i Europa, införandet av bolånetaket och andra regleringar bidragit till en avvaktande marknad för nyproduktion av bostäder i Sverige. Enligt den senaste statistiken från SCB minskade antalet påbörjade småhus i Sverige under 2012 med 39 procent från 7 750 enheter till cirka 4 750 enheter.

Det låga ränteläget och en lugnare utveckling på de finansiella marknaderna har inneburit att det nu finns tecken på att efterfrågan på nya bostäder börjar öka. Generellt har aktiviteten på visningar och förfrågningar ökat den senaste tiden. Försäljningsprocessen är fortfarande långsam och det går lång tid mellan första kundkontakt och tecknande av kontrakt. Bedömningen är ändå att marknaden nu har bottnat och att aktiviteten och efterfrågan på bostäder successivt kommer att öka. Den långa ledtiden mellan order och leverans innebär sannolikt att antalet påbörjade småhus kommer att fortsätta att minska under 2013. Bedömningen är att den ökade aktiviteten i marknaden innebär att antalet påbörjade småhus planar ut under första halvåret 2014 och därefter successivt kommer att öka. Hur fort marknaden återhämtar sig är däremot svårt att bedöma.

Götenehus innehav av omsättningsfastigheter och pågående arbeten har minskat under året och bedöms fortsätta att minska under resten av året. De genomförda nyemissionerna har stärkt likviditeten och den finansiella ställningen.

Det beslutade åtgärdsprogrammet och den pågående samordningen av Götenehus och VärsåsVillan bedöms på årsbasis innebära besparingar på minst 30 mkr från 2014.

Sammantaget bedöms koncernens resultat, exklusive avsättningar för åtgärdsprogrammet, för helåret 2013 bli bättre än utfallet exklusive nedskrivningar förra året. Efter beslutade åtgärder och avsättningar bedöms utsikterna som mycket goda att redovisa lönsamhet igen under det andra halvåret 2013. Koncernens kapitalbindning och nettolåneskuld bedöms fortsätta att minska under resten av året.

Koncernen bedöms efter genomförda åtgärder stå väl rustad när marknaden vänder.

Ekonomisk information
Delårsrapport för det tredje kvartalet 2013 lämnas den 25 oktober 2013.
Bokslutskommuniké för helåret 2013 lämnas den 27 februari 2014.
Denna delårsrapport har inte varit föremål för särskild granskning av bolagets revisor.

Götene den 28 augusti 2013

Nils-Erik Danielsson