Delårsrapport 1 januari – 30 september 2013

• Nettoomsättningen ökade med 13,7 procent till 411 mkr (362). Under tredje kvartalet uppgick nettoomsättningen till 96 mkr (105).

• Rörelseresultatet för det tredje kvartalet ökade till 4,4 mkr (2,4). Resultatet efter finansiella poster uppgick under tredje kvartalet till 0,5 mkr (-2,4).

• Rörelseresultatet, exklusive engångsposter, uppgick under perioden till 5,1 mkr (-15,6). Rörelse-resultatet, inklusive engångsposter på -17,0 mkr (4,3), uppgick till -11,9 mkr (-11,3). Resultatet efter finansiella poster inklusive engångsposter uppgick till -25,0 mkr (-24,6). Resultatet per aktie uppgick till -0:38 kronor (-2:87).

• Minskad kapitalbindning i omsättningsfastigheter och pågående arbeten. Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade och uppgick till 36,7 mkr (-32,4). Nettolåneskulden minskade med 119 mkr till 328,6 mkr (447,6).

• Större delen av det under andra kvartalet beslutade åtgärdsprogrammet genomfört. Götenehus och VärsåsVillans verksamheter har slagits samman. Årliga besparingar förväntas totalt uppgå till minst 30 mkr.

• Den under perioden genomförda företrädesemissionen på 60,5 mkr tecknades till 100 procent. Kvittningsemissionen till ägare av konvertibler tecknades till 94,6 procent. Genom emissionerna tillfördes bolaget 73,6 mkr netto i eget kapital.

• Den tidigare bedömningen att utsikterna är goda för att redovisa lönsamhet under det andra halvåret 2013 kvarstår.

Utsikter
Under de senaste åren har den finansiella oron i Europa, införandet av bolånetaket och andra regleringar bidragit till en avvaktande marknad för nyproduktion av bostäder i Sverige. Enligt den senaste statistiken från SCB minskade antalet påbörjade småhus i Sverige under 2012 med 39 procent från 7 750 enheter till cirka 4 750 enheter.

Det låga ränteläget och en lugnare utveckling på de finansiella marknaderna har inneburit att det nu finns tecken på att efterfrågan på nya bostäder börjar öka. Generellt har aktiviteten på visningar och förfrågningar ökat den senaste tiden. Försäljningsprocessen är fortfarande långsam och det går lång tid mellan första kundkontakt och tecknande av kontrakt. Bedömningen är ändå att marknaden nu har bottnat och att aktiviteten och efterfrågan på bostäder successivt kommer att öka.

Götenehus innehav av omsättningsfastigheter och pågående arbeten har minskat under året och bedöms fortsätta att minska under resten av året. De genomförda nyemissionerna har stärkt likviditeten och den finansiella ställningen.

Det beslutade åtgärdsprogrammet och den genomförda samordningen av Götenehus och VärsåsVillan bedöms på årsbasis innebära besparingar på minst 30 mkr från 2014.

Sammantaget bedöms koncernens resultat, exklusive avsättningar för åtgärdsprogrammet, för helåret 2013 bli bättre än utfallet exklusive nedskrivningar förra året. Den tidigare bedömningen att utsikterna är goda för att redovisa lönsamhet under det andra halvåret 2013 kvarstår. Koncernens kapitalbindning och nettolåneskuld bedöms fortsätta att minska under resten av året.

Koncernen bedöms efter genomförda åtgärder stå väl rustad när marknaden vänder.

Årsstämma
Årsstämma hålls den 24 april 2014.

Ekonomisk information
Bokslutskommuniké för helåret 2013 lämnas den 27 februari 2014.
Delårsrapport för det första kvartalet 2014 lämnas den 14 maj 2014.
Delårsrapport för det andra kvartalet 2014 lämnas den 28 augusti 2014.
Delårsrapport för det tredje kvartalet 2014 lämnas den 30 oktober 2014.

Denna delårsrapport har inte varit föremål för särskild granskning av bolagets revisor.

Götene den 25 oktober 2013

Claes Hansson

För ytterligare information kontakta:
Claes Hansson, VD och koncernchef
Telefon: 0511-34 53 04, 0708-35 09 68