• Gothia Cup/

19 lag från 18 nationer har kvalat in till årets Gothia Cup via den internationella turneringen Meet the World

Report this content

När Gothia Cup 2011 startar på måndag har 19 av 1570 deltagande lagen kvalificerat sig till turneringen via Meet the World, en kvalificeringsturnering som spelats på 18 olika platser runt om i världen. Bland annat i Mexico, Kina, Brasilien, Zambia och Kenya.
– Det här är ett samarbete mellan Gothia Cup och SKF som innebär en möjlighet för ungdomar från olika delar av världen att komma till Göteborg och uppleva Gothia Cup under en vecka. En resa de förmodligen inte haft möjlighet att genomföra utan den här satsningen, säger Dennis Andersson

Under det senaste året har projektet Meet the World arrangerat kvalturneringar i 18 länder runt om i världen där de segrande lagen i varje land vunnit resa, uppehälle och anmälningsavgift till Gothia Cup.

– SKF vill ta ett globalt samhällsansvar och en aktiv roll på de platser där vi har verksamhet, därför driver vi ett stort antal lokala samhällsprojekt men också ett globalt projekt där vi är mycket engagerade och det är just Gothia Cup, säger Tom Johnstone, SKFs VD och koncernchef.

Sedan projektet inleddes år 2007 har 77 turneringar spelats i 31 länder med sammanlagt 16 000 deltagare. Med årets deltagare har sammanlagt 1300 ungdomar fått möjlighet att komma till Göteborg och spela fotboll under en vecka.

– Tanken med Meet the World är att ge fler unga människor, oberoende av kultur, kön, religion eller hudfärg möjlighet att resa till Göteborg, delta i Gothia Cup och träffa ungdomar från andra länder. Gothia Cup är en fantastisk plattform där ungdomar från hela världen möts, fortsätter Tom Johnstone.

Under åren har åtta av de deltagande lagen från kvalificeringsturneringen Meet the World tagit sig till finalspel och fem gånger har det slutat med seger.

– Det kinesiska tjejlaget brukar gå långt varje år, liksom lagen från Mexico och Brasilien. Men det gäller ju inte bara att vinna. Många av lagen har kanske inte möjlighet att gå hela vägen men för alla deltagare är det viktigt att få uppleva den fantastiska mötesplats som Gothia Cup är och få möjlighet att träffa andra ungdomar från hela världen. Det vill vi bidra till, säger Anna Ek, projektledare för Meet the World.

För mer information: Anna Ek, projektledare Meet the World. Tel: 0703-37 19 15. E-post: anna.ek@skf.com Dennis Andersson, generalsekreterare Gothia Cup. Tel: 0707-88 71 12. E-post: dennis@gothiacup.se Pär Karlsson, presschef Gothia Cup. Tel: 0708-12 27 30. E-post: par.karlsson@gothiacup.se

Bilder för fri publicering: www.gothiacup.se

Gothia Cup är världens största och mest internationella fotbollsturnering för ungdomar som varje år spelas i Göteborg och i angränsande kommuner. Gothia Cup arrangerades första gången 1975 och i år deltar över 35 000 spelare i 1570 lag från ett 70-tal olika nationer från hela världen. 2010 utnämndes Gothia Cup av Handelskammaren till en av de 12 största svenska ledarskapsbedrifterna i modern tid. SKF är huvudpartner till Gothia Cup 2011.

Taggar: