Dubbelt deltagarrekord i Gothia Cup 2012

När den 38:e upplagan av Gothia Cup startar den 15 juli är det med ett större och mer internationellt deltagande än någonsin tidigare – totalt 1625 lag från 80 olika länder. – Det är fantastiskt att vi trots en ökande konkurrens och en kärv världsekonomi befäster vår ställning som världens största idrottsevenemang för barn och ungdomar. Att vi dessutom fortsätter att växa visar att Gothia Cup idag är ett världsevenemang som bara blir alltmer välkänt och populärt, säger turneringens generalsekreterare Dennis Andersson.

Även förra året slogs deltagarrekordet i Gothia Cup. Då kom 1570 lag från 73 olika nationer till start i turneringen. Det var rekord för turneringen i antalet deltagande nationer och en tangering av rekordet i antalet deltagande lag. Men dessa siffror överträffas alltså rejält under Gothia Cup 2012.

– Jag är särskilt glad över att vi har lockat deltagare från 80 olika nationer över hela världen. Det är ju möten mellan människor som Gothia Cup i grund och botten handlar om. Att med hjälp av fotboll överbrygga olikheter och skillnader och skapa förståelse för varandra, säger Dennis Andersson.

Årets upplaga av Gothia Cup innebär även att två länder deltar i turneringen för allra första gången – Japan och Tadzjikistan. Det japanska laget Tokyo Verdy kommer till Göteborg efter det att Gothia Cup tecknat ett treårigt samarbetsavtal med det japanska fotbollsförbundet och deras högsta liga J. League. Laget från Tadzjikistan deltar i klassen Kim Källström Trophy – klassen för ungdomar med en utvecklingsstörning.

– Det är alltid glädjande att välkomna nya medlemmar in i den stora och växande Gothia Cup-familjen. Efter årets turnering har närmare en miljon spelare från 137 olika nationer deltagit i Gothia Cup sedan starten 1975. Det känns nästan svindlande när man tänker på det.

Gothia Cup bidrar även till att skapa nya arbetstillfällen. Varje år beräknas turneringen bidra med 350 miljoner kronor i intäkter till det lokala näringslivet och 148 miljoner kronor i skatteintäkter till staten.

– Vi är stolta över att vara det största och viktigaste, årligt återkommande, evenemanget i Sverige. Dessutom är vi förmodligen det evenemang som allra mest påverkar bilden av Göteborg och Sverige i internationella sammanhang, säger Dennis Andersson.

Dennis Andersson, generalsekreterare Gothia Cup. Tel: 031-50 67 81. E-post: dennis@gothiacup.se

Gothia Cup är världens största och mest internationella fotbollsturnering för barn och ungdomar och spelas varje år i Göteborg och i angränsande kommuner. Gothia Cup arrangerades första gången 1975 och i år deltar över 35 000 spelare i 1625 lag från 80 olika nationer från hela världen. 2010 utnämndes Gothia Cup av Handelskammaren till en av de 12 största svenska ledarskapsbedrifterna i modern tid. 2012 tilldelades Gothia Cup Schenkers logistikpris för sin eventlogistik under turneringen.  SKF är huvudpartner till Gothia Cup sedan 2007.