Gothia Cup 2011: Nytt rekordår för Gothia Cup – 1570 lag från 73 nationer

Report this content

När den 37:e upplagan av Gothia Cup startar den 18 juli deltar 1570 lag från 73 olika nationer runt om i världen. Det är ett nytt rekord när det gäller deltagande nationer i turneringen som sedan några år även är officiella världsmästerskapen för ungdomar i klubblag. – Det känns väldigt bra att vi år efter år befäster Gothia Cups ställning som världens största och mest internationella idrottsevenemang för ungdomar, säger turneringens generalsekreterare Dennis Andersson.

Vår ambition, som vi även i år uppnår, är att minst hälften av de deltagande lagen är utländska och att minst 30 procent av deltagarna är flickor. Det är mycket viktigare än att locka så många deltagare som möjligt till den här turneringen, säger Dennis Andersson.

För första gången någonsin deltar i år ett lag från Kap Verde i klassen för pojkar som är 16 år. Det innebär att totalt 135 nationer har deltagit i Gothia Cup sedan starten 1975.

– Det är alltid lika roligt att välkomna en ny medlem in i den stora Gothia Cup-familjen. Nya deltagare innebär nya möten mellan människor från olika kulturer och är vad hela den här veckan handlar om. Att få unga människor från hela världen att samlas kring ett gemensamt fotbollsintresse, säger Dennis Andersson.

Laget från Kap Verde kan få tufft motstånd i klassen B 16 när det brasilianska laget Cruzeiro gör comeback i Gothia Cup som nyblivna sydamerikanska mästare.

– Det är ett riktigt sevärt lag och blir förmodligen årets publikfavoriter. Senast de var med i turneringen lockade de över 3000 åskådare till varje match de spelade. Därför har vi i år byggt ut läktarna på Heden för att kunna erbjuda plats till alla som vill se på högklassig och underhållande ungdomsfotboll, säger Dennis Andersson

När Gothia Cup är färdigspelad har turneringen bidragit med 365 miljoner kronor i intäkter till det lokala näringslivet och 118 miljoner kronor i skatteintäkter till staten.

– Vi är stolta över att vara det största och viktigaste, årligt återkommande, evenemanget i Sverige. Dessutom är vi förmodligen det evenemang som allra mest påverkar bilden av Sverige i internationella sammanhang, säger Dennis Andersson.

För mer information: Dennis Andersson, generalsekreterare Gothia Cup. Tel: 031-50 67 81. E-post: dennis@gothiacup.se Pär Karlsson, presschef Gothia Cup. Tel: 0708-12 27 30. E-post: par.karlsson@gothiacup.se

Bilder för fri publicering: www.gothiacup.se

Gothia Cup är världens största och mest internationella fotbollsturnering för ungdomar som varje år spelas i Göteborg och i angränsande kommuner. Gothia Cup arrangerades första gången 1975 och i år deltar över 35 000 spelare i 1570 lag från ett 70-tal olika nationer från hela världen. 2010 utnämndes Gothia Cup av Handelskammaren till en av de 12 största svenska ledarskapsbedrifterna i modern tid.

Taggar: