Gothia Cup inleder samarbete med det japanska fotbollsförbundet

Gothia Cup har tecknat ett treårigt samarbetsavtal med det japanska fotbollsförbundet och deras högsta liga J. Leauge. Avtalet innebär att den förening som tilldelas utmärkelsen för bästa ungdomsklubb i Japan – Best Academy Club Award – skickar sitt 16-årslag för att delta i Gothia Cup. – Det känns bra att vi efter flera års förhandlingar har kommit fram till det här avtalet eftersom det är ett led i vår satsning att ha några av världens bästa klubbar representerade i klassen för pojkar 16 år, säger Gothia Cups generalsekreterare Dennis Andersson.

Den japanska ligan J. League är en av världens största ligor och firar i år 20-årsjubileum. Det nya samarbetsavtalet innebär också att det i år blir första gången som ett japanskt lag deltar i Gothia Cup. Därmed har lag från 136 olika nationer deltagit i turneringen sedan starten 1975.

– Vi välkomnar Japan in i den stora och växande Gothia Cup-familjen. Med det nya samarbetsavtalet får vi ett ökat internationellt inslag i turneringen samtidigt som vi höjer den sportsliga kvaliteten i den spännande B16-klassen ytterligare en nivå, säger Dennis Andersson.

Junji Ogura är president i det japanska fotbollsförbundet och även han nöjd med att ett samarbete nu inleds mellan Gothia Cup och J. League.

– Det är en stor ära för oss att delta i denna stora och prestigefyllda turnering och vi ser vårt deltagande som en bra möjlighet att visa upp japansk fotboll på den internationella arenan.

Bästa ungdomsklubb i Japan 2011 var Tokyo Verdy som tilldelades utmärkelsen ”Best Academy Award” efter att varit den klubb som under året producerat flest spelare som värvats till den högsta ligan. Dessutom har klubbens 18-årslag de två senaste åren vunnit de japanska ungdomsmästerskapen.

– Tokyo Verdy blir naturligtvis en av huvudfavoriterna när Gothia Cup 2012 avgörs den 15-22 juli. Men det finns flera starka utmanare i just 16-årsklassen för pojkar. Bland motståndarna i klassen finns bland annat Paris FC från Frankrike och Dallas Texans från USA. Dessutom kommer fjolårsvinnarna från brasilianska Cruzeiro tillbaka, så japanerna får räkna med tufft motstånd, säger Dennis Andersson.

Dennis Andersson, generalsekreterare Gothia Cup. Tel: 031-50 67 81. E-post: dennis@gothiacup.se