Gothia Cup öppnar upp för fler deltagande lag i Kim Källström Trophy 2012

Efter förra årets stora intresse för Kim Källström Trophy, klassen för fotbollsspelande ungdomar med en utvecklingsstörning, har Gothia Cup beslutat att utöka klassen i årets upplaga av turneringen. Förra året deltog 21 lag från 7 olika nationer och i år planerar man för 30 lag från 14 olika nationer. – Gothia Cup handlar i grunden om att skapa möten där fotbollen är det gemensamma intresset som skapar förståelse mellan ungdomar med olika förutsättningar. Det gäller inte minst förståelsen för ungdomar som lever med en utvecklingsstörning. Därför känns det helt rätt att låta klassen Kim Källström Trophy växa ytterligare och ta ännu större plats under Gothia Cup 2012, säger Gothia Cups generalsekreterare Dennis Andersson.

Landslagsspelaren Kim Källström, till vardags i den franska toppklubben Olympique Lyonnais, tog själv initiativ till klassen 2011 för att ge ungdomar med en utvecklingsstörning möjlighet att också vara en del av upplevelsen under världens största ungdomsturnering i fotboll, Gothia Cup.

– Det känns väldigt bra att klassen tillåts att växa i år. Jag har själv varit med och spelat turneringen och jag vet vilken känsla det är att få spela mot lag från andra länder och uppleva den fantastiska stämningen under Gothia Cup. Förra året deltog ett lag från min egen klubb Olympique Lyonnais och de som var med då pratar fortfarande om den upplevelsen. För många av spelarna var det första gången de var utomlands på egen hand så jag vet att den här turneringen har betytt väldigt mycket för dem ur flera aspekter, säger Kim Källström.

Olympique Lyonnais deltar med ett lag i Kim Källström Trophy även under Gothia Cup 2012. Kim Källström hoppas vara på plats även i år och leda inmarschen på Nya Ullevi inför över 50 000 åskådare på läktarna under den stora invigningsceremonin.

– Min förhoppning är att det kommer mycket publik till matcherna för att lagen ska få den uppmärksamhet de förtjänar. De här lagen bjuder på verkligt underhållande fotboll med äkta idrottsglädje. För spelarnas skull är jag glad att så många olika nationer blir representerade i år vilket ger möjlighet att lära känna nya vänner från andra länder och kulturer. Att även ungdomar med utvecklingsstörningar ska få vara med i turneringar som Gothia Cup känns viktigt och är ett sätt att faktiskt öka respekten och förståelsen för de här fantastiska ungdomarna, säger Kim Källström.

Kim Källström Trophy arrangeras av Gothia Cup i samarbete med Special Olympics Sverige och Special Olympics Europe.

Dennis Andersson, generalsekreterare Gothia Cup. Tel: 031-50 67 81. E-post: dennis@gothiacup.se