Internationella domare till Gothia Cup 2012

Inför Gothia Cup 2012 blickar turneringsledningen utanför Sveriges gränser för att rekrytera nya domare till turneringen. Det är ett led i satsningen på att varje år erbjuda den absolut bästa upplevelsen för alla deltagande ungdomar, såväl på som vid sidan av planen. – Vi har under ett antal år haft ett domarutbyte med Norge som har varit väldigt lyckat. Nu tar vi ytterligare ett steg och bjuder in de mest kvalificerade domarna från övriga länder i Europa, säger Lena Rönnefors, turneringsledare för Gothia Cup.

När Gothia Cup 2012 sparkar igång den 15 juli är det med fler internationella domare än någonsin tidigare. Av drygt 400 domare kommer närmare tio procent från länder utanför Sverige.

– Det är självklart att världens största och mest internationella fotbollsturnering för ungdomar också ska vara turneringen med de allra bästa domarna. Därför söker vi oss utomlands inför årets turnering för att rekrytera nya domare till Gothia Cup 2012. Vi räknar med att inom kort ha gjort klart med ett 15-tal nya domare från Danmark, Tyskland, Tjeckien och Spanien, berättar Lena Rönnefors.

Gothia Cup är inte bara världens största fotbollsturnering för ungdomar. Sedan 2007 är den av FIFA sanktionerad som de officiella världsmästerskapen för ungdomar i klubblag – The World Youth Cup. Förra året deltog 1570 lag från 70 olika nationer. Gothia Cup 2012 spelas mellan den 15 och 21 juli.

– Med fler internationella domare förstärker vi även vår uttalade ambition att Gothia Cup ska vara en mötesplats för alla oavsett ras, religion, nationalitet eller kön. Här är fotbollen det gemensamma intresset som ska överbrygga och skapa förståelse för skillnader och olikheter mellan människor. Det gäller både deltagare och funktionärer, säger Lena Rönnefors.

Lena Rönnefors, turneringsledare Gothia Cup. Tel: 0707-88 71 10

Gothia Cup är världens största och mest internationella fotbollsturnering för ungdomar som varje år spelas i Göteborg och i angränsande kommuner. Gothia Cup arrangerades första gången 1975 och i år deltar över 35 000 spelare i 1570 lag från ett 70-tal olika nationer från hela världen. 2010 utnämndes Gothia Cup av Handelskammaren till en av de 12 största svenska ledarskapsbedrifterna i modern tid. SKF är huvudpartner till Gothia Cup sedan 2007.