Meet the World – världsrekordförsök på Liseberg

I samband med att den 38:e upplagan av Gothia Cup avgörs i Göteborg kommer ett världsrekordförsök att genomföras på Liseberg i kategorin ”Flest nationaliteter i en åkattraktion”. Deltagarna inkluderar spelare från Meet the World-turneringar, Gothia Cup och invånare i Göteborg.

– Genom att samla olika nationaliteter i en och samma åkattraktion vill vi manifestera den gränslösa jorden och vårt gemensamma ansvar för dess framtid, oberoende av nationalitet, religion, kön eller hudfärg, säger Dennis Andersson, generalsekreterare Gothia Cup.

Meet the World är namnet på den kvalificeringsturnering som SKF arrangerar i 24 olika länder runt om i världen.

Vår framtid bygger på kunskap, förståelse och respekt. Det börjar med ungdomarna – deras drömmar, idéer och strävan. Det här världsrekordförsöket är ett roligt sätt att samla alla kring ett gemensamt mål, säger Tom Johnstone, SKF CEO och President.

Rekordförsöket genomförs på tisdag den 17 juli klockan 17.00 i det nya pariserhjulet på Liseberg och övervakas av kontrollanter från Guinness World Records.

– För att godkännas som rekord krävs det att vi lyckas samla 50 olika nationaliteter, men vi siktar på det dubbla. Vi räknar med att kunna locka huvuddelen av de nationer som är här för att spela Gothia Cup, men vi hoppas också få göteborgare med ett utländskt pass att vara med och uppleva känslan av att kunna kalla sig världsrekordhållare, säger Andreas Andersen, vd Liseberg.

I Göteborg finns 164 nationaliteter representerade av jordens totalt 194 självständiga stater. Under Gothia Cup kommer i år 1625 lag från 80 olika nationer till Göteborg för att spela turneringen.

För att vara med under rekordförsöket krävs en föranmälan på projektets hemsida: www.gothiacup.se/meettheworld

Rekordförsöket arrangeras i samarbete mellan Gothia Cup, SKF och Liseberg.

Fakta Lisebergshjulet:

Diameter: 60 meter

Vikt: 275 ton

Antal gondoler: 42

Passagerare per gondol: 6

Total passagerarkapacitet: 252

Nia Kihlstrom, presschef, SKF, Tel: 0708 67 28 97, E-post: nia.kihlstrom@skf.com

Pelle Johannisson, informationschef, Liseberg, Tel: 031-73 30 140

Meet the World är SKFs största CSR-projekt (Corporate Social Responsibility) som innebär att lokala SKF-kontor arrangerar fotbollsturneringar. Meet the World-turneringar anordnas i 15 till 20 länder över hela världen för ungdomar som annars inte skulle ha möjlighet att delta i Gothia Cup. Det vinnande laget från varje lokal turnering vinner en resa till Göteborg, samt deltagande i Gothia Cup samma år. Under 2012 sponsrar SKF 25 lag från 24 länder, inklusive ett Special Olympicslag.