Prins Daniel besöker Gothia Cup 2012

Report this content

När Gothia Cup inleder spelet måndagen den 16 juli får turneringen besök av prins Daniel. – Det är glädjande att hedrande för oss att prins Daniel är intresserad av vår verksamhet. Gothia Cup handlar ju i grund och botten om att med hjälp av fotboll skapa förståelse mellan människor oberoende av nationalitet, hudfärg, religion, kön eller fysiska förutsättningar, säger Dennis Andersson, generalsekreterare Gothia Cup.

Gothia Cup är världens största idrottsevenemang för ungdomar och har i år har lockat 1625 lag från 80 nationer – nytt deltagarrekord för turneringen, både vad gäller antalet lag och antalet nationer.

– Det naturligtvis väldigt positivt att prins Daniel besöker oss under turneringsveckan. Det bidrar till att öka uppmärksamheten kring möjligheterna att enas kring ett gemensamt intresse för att överbrygga olikheter och skillnader mellan människor. Dessutom är ju prinsen idrottsintresserad och här bjuds det på fotbollsunderhållning i världsklass, säger Dennis Andersson.

Under besöket får prins Daniel möjlighet att träffa spelare och ledare från olika deltagande länder och få en beskrivning av hur turneringen har utvecklats sedan starten 1975 och fram till idag. Besöket avslutas med en internationell vänskapsmatch mellan deltagare från några av de som tagit sig till Gothia Cup via Meet the World – en kvalificeringsturnering som anordnas i 24 olika länder i samarbete med SKF.

Pressinbjudan:

Media inbjuds att närvara under den internationella vänskapsmatchen på Heden. En separat pressinbjudan till detta fototillfälle skickas ut under v 28.

För mer information:

Dennis Andersson, generalsekreterare Gothia Cup. Tel: 031-50 67 81. E-post: dennis@gothiacup.se

Pär Karlsson, presschef Gothia Cup. Tel: 0708-12 27 30. E-post: par.karlsson@gothiacup.se

Bilder för fri publicering:

www.gothiacup.se

Gothia Cup är världens största och mest internationella fotbollsturnering för barn och ungdomar och spelas varje år i Göteborg och i angränsande kommuner. Gothia Cup arrangerades första gången 1975 och i år deltar över 35 000 spelare i 1625 lag från 80 olika nationer från hela världen. 2010 utnämndes Gothia Cup av Handelskammaren till en av de 12 största svenska ledarskapsbedrifterna i modern tid. 2012 tilldelades Gothia Cup Schenkers logistikpris för sin eventlogistik under turneringen. SKF är huvudpartner till Gothia Cup sedan 2007.

Taggar: