Gothia Vind expanderar verksamheten

Report this content

Det västsvenska vindkraftbolaget Gothia Vind har de senaste månaderna tecknat flera nya avtal med markägare om utbyggnad av vindkraft och planerar för en väsentlig expansion av sin verksamhet. Tidigare har Gothia Vind ingått ett joint venture med Airtricity, en av Europas ledande vindparksutbyggare, om utbyggnad av 200 megawatt vindkraft. Under 2009-2010 planerar Gothia Vind att utöka det egna kapitalet för att realisera potentialen i bolaget och har engagerat Handelsbanken Capital Markets som finansiella rådgivare i kapitalanskaffningsprocessen.

”Det nya kapitalet kommer huvudsakligen att användas till att vidareutveckla och slutföra de vindkraftparker, som redan påbörjats och som i olika stadier finns projekterade i Varberg, Uddevalla, Tanum, Säffle och Åmål,” säger Gunnar Eriksson, VD Gothia Vind. ”Vi välkomnar såväl industriella, som finansiella investerare,” konstaterar Gunnar Eriksson.

Den totala investeringen i ovanstående vindkraftparker, som projekteras i samarbete med det irländska vindkraftbolaget Airtricity, uppgår till tre miljarder kronor. De ca 100 vindkraftverken är fördelade på tio olika projekt med en sammanlagd kapacitet på ca 200 megawatt. Samarbetet med Airtricity innebär förutom erfarenhetsmässiga fördelar även att leveranstiderna av vindkraftverken kortas avsevärt. Detta påverkar projektens lönsamhet positivt och innebär viktiga fördelar för markägarna, som snabbare får ut sina arrendepengar.

Utöver samarbetet med Airticity har Gothia Vind en total projekt pipeline omfattande 400 vindkraftverk fördelade på ett fyrtiotal vindkraftparker runt om i Sverige. Totalt, inklusive samarbetet med Airtricity, kommer Gothia Vind fullt utbyggt att ha en beräknad kapacitet på ca 1 000 megawatt, vilket förutsätter investeringar om totalt ca 15 miljarder SEK. Gothia Vind har för avsikt att genomföra en börsnotering under 2012-2013 och därmed skapa ett intressant grönt alternativ för investerare och aktiesparare.

”Vi räknar med att under de närmaste åren bidra med ca 10 procent av den totala utbyggnaden av vindkraft inom Sverige. Målet är att då också vara ett av de ledande vindkraftbolagen i Sverige,” fastställer Claes-Göran Lomberg, styrelseordförande Gothia Vind.

Faktabakgrund

Energimyndigheten har föreslagit att en nationell målsättning skall vara att 30 terawattimmar av elproduktionen ska genereras från vindkraft år 2020. Landbaserade vindkraftverk skall producera 20 terawattimmar och resterande 10 terawattimmar skall levereras från vindkraftverk baserade till havs.

I dagens läge uppgår den svenska elproduktionen från vindkraft till 1,5 terawattimmar. Den planerade utbyggnaden motsvarar 4 000 – 6 000 vindkraftverk, som kan jämföras med dagens drygt 900 vindkraftverk.

För mer information, v.v. kontakta:

Gunnar Eriksson
Claes-Göran Lomberg
VD Styrelseordförande
Gothia Vind Gothia Vind
Tel +46 31 336 65 90 Tel +46 705 84 60 64

……………………………………………………………………………………………………………………….

Gothia Vind
projekterar vindkraft med avsikt att bli en miljövänlig elproducent. Företaget etablerades 2006 och expanderar snabbt. Huvudkontoret finns i Partille, men Gothia Vind har verksamhet i hela Sverige. Gothia Vinds vision är att bidra med ca 10 procent av den totala utbyggnaden av vindkraft i Sverige under de närmaste åren och dessutom att bli ett av de ledande vindkraftbolagen i Sverige om fem till tio år. www.gothiavind.se

Airtricity
är ett irländskt bolag, som är världsledande inom utveckling och drift av vindkraftverk. Verksamheten finns främst i Europa och Asien. I dagsläget har Airtricitys vindkraftparker en installerad effekt på över 600 megawatt. Ytterligare 700 megawatt är under uppförande och cirka 10 000 megawatt är under utveckling. Airtricity ingår i Scottish and Southern Energy Group. www.airtricity.com

Taggar: