Gothia Vind öppnar filialkontor i Norrland

Report this content

Det västsvenska vindkraftsbolaget Gothia Vind har öppnat ett lokalkontor i Skellefteå för att på plats projektera, bygga och förvalta vindkraftsanläggningar i norra Sverige. Två personer är redan anställda för att driva projekt och nu söker bolaget kontakt med dels personer för anställning dels intresserade markägare för arrende och långsiktiga samarbeten.

”Vi har märkt ett stort intresse från norrländska kommuner och markägare att satsa på utbyggnad av vindkraft och det ser vi förstås som mycket positivt. Genom att öppna kontor här hoppas vi dessutom snabbt kunna bygga upp ett bra kontaktnät. Vi ser fram emot en snabb expansion, säger Gunnar Eriksson, VD Gothia Vind.

För att kunna genomföra önskvärd utbyggnad behöver Gothia Vind nyanställa och söker nu såväl projektledare/byggledare för byggnation som projektörer för utveckling av vindkraft.

Parallellt med satsningen i Skellefteå byter Gothia Vind även huvudkontor och flyttar från Partille till större lokaler i Mölndal.

Nyligen tecknade Gothia Vind ett samarbetsavtal med det japanska investmentbolaget Green Power Development Holding B.V. (GPDH) med huvudkontor i Amsterdam. Samarbetet avser gemensam utveckling av elva projekt i södra Sverige motsvarande cirka 200-300 MW.

Totalt har Gothia Vind idag 12 personer anställda och drygt 25 vindparker under utveckling. Dessa parker ger möjlighet att bygga ca 250 vindkraftverk, vilket innebär 500-750 MW beroende på verkens storlek.

”Gothia Vind har en målsättning vad gäller utbyggnad motsvarande totalt 1000 MW och att vara ett av de ledande vindkraftsbolagen i Sverige”, avslutar Gunnar Eriksson, VD Gothia Vind.

Gothia Vind projekterar vindkraft med avsikt att bli en miljövänlig elproducent. Företaget etablerades 2006 och expanderar snabbt. Huvudkontoret finns i Partille, men Gothia Vind har verksamhet i hela Sverige. Gothia Vinds vision är att bidra med ca 10 procent av den totala utbyggnaden av vindkraft i Sverige under de närmaste åren och dessutom att bli ett av de ledande vindkraftbolagen i Sverige om fem till tio år. www.gothiavind.se

Taggar:

Snabbfakta