Gothia Vind startar vindmätningar i Årjäng samt Dals Ed kommun

Report this content

Vindmätning för två vindkraftprojekt; ett i Årjäng – Byn och ett i Dals Ed – Håbol startar på torsdag (1/9) samt fredag (2/9) genom att två 100 meter höga vindmätningsmaster reses med helikopter. Vindmätningarna i Byn och Håbol beräknas pågå under minst ett år och vindhastigheten mäts på sex höjder i masterna.

I området kring mätmasten i Byn planerar Gothia Vind upp till tolv vindkraftverk i storleksordningen 2-3 MW och i Håbol planeras upp till sex vindkraftverk i samma storleksordning.

Gothia Vind har sedan tidigare flertalet vindmätningsmaster i drift samt så kallade sodarer (mobila vindmätningssystem). Vindmätningarna är en viktig del av projektutvecklingen då vindens kvalitet granskas och produktionsuppskattningarna verifieras. Mätningarna med masten kompletteras med användning av en sodar för att ytterligare detaljgranska specifika platser inom det planerade etableringsområdet.

Gothia Vind har sitt huvudkontor i Mölndal utanför Göteborg samt ytterligare ett kontor i Skellefteå. Antalet anställda är idag 13 personer, men personalstyrkan kommer att öka i takt med planerad tillväxt. Gothia Vinds affärsidé är att projektera, bygga och förvalta vindkraftsanläggningar i goda vindlägen i Sverige. Gothia Vind projekterar vindkraft i hela landet.

För mer information och kartor, v.v. kontakta.

Gunnar Eriksson
Gothia Vind AB
tel 031 336 65 90
mob 0703 12 02 02