Gotländsk matvecka i New York, 30/10 – 5/11

Report this content

Design, Bergman och mat ska öppna New Yorkarnas ögon för Gotland. Gotland in New York heter satsningen som Region Gotland, Gotlands län och Visit Sweden står bakom med stöd från Cementa och Svensk-Amerikanska Handelskammaren i New York. Den gotländska utställningen kan ses på Scandinavia House i New York mellan den 30 oktober och 3 november.

Mat och matupplevelse har blivit en viktig del i valet av resmål. Det kan synas svårt att överraska en New York-bo med en ny matsensation men troligen har de inte smakat på vare sig gotländsk tryffel eller salmbär. Det, och mycket annat kulinariskt från Gotland, kan de få prova under Gotlandsveckan på den berömda restaurangen Aquavit. Tillsammans med Aquavit samordnas råvarutillförsel från de gotländska livsmedelsföretagen och menyval med krögaren Fredrik Malmstedt och Gotlands Matlandet-ambassadör Patrik von Corswant, Stafva Gård.

– Upplevelsen av vår ö sker genom en rik kulturhistoria, säregen miljö och en plats rik på unika råvaror. Måltiden blir samlingspunkten för samtal om kreativitet och innovationer natur, form, design och hållbar energiförsörjning. Öppna landskap med rent vatten och vänligt klimat är resultatet. Livskvalitet! säger Patrik von Corswant.

Form och film

Tolv utvalda gotländska formgivare ställer ut föremål som alla har sitt ursprung i gotländska material som kalksten, betong, ull, skinn och glas. Ingmar Bergman är stor i USA och hans koppling och kärlek till Gotland och Fårö uppmärksammas med en liten filmfestival med filmer som spelats in på Fårö, bland andra två relativt okända dokumentärer om människorna och livsvillkoren på Fårö. Designutställning och Bergman-visningarna sker på Scandinavia House på Park Avenue mitt på Manhattan.

Hela programmet finns på www.visistsweden.com/gotland.

– Gotland är långt ifrån okänt i New York. På senare tid har flera tidningar skrivit om ön och om de lite exotiska upplevelser, inte minst kulinariska, man kan få här. Nu satsar vi på att sätta Gotland på kartan över attraktiva besöksmål och öka kunskapen om allt vad Gotland kan ge en besökare i form av upplevelser, kultur och mat, säger landshövdingen på Gotland Cecilia Schelin Seidegård.

From Farm to Fork, en konferens om hållbarhet

Gotland in New York är ett arrangemang i anslutning till Svensk-Amerikanska handelskammarens konferens Green Summit i New York som i år tar upp det aktuella ämnet hållbarhet i livsmedelskedjan, där Gotland står fram som ett föredöme. Cecilia Schelin Seidegård kommer även att medverka som talare under konferensen.

Deltar med råvaror i Gotlandsveckan på Aquavit gör:

Ejmunds gård/köttbutiken                      Charkprodukter

Stafva Gård                                             Ost, saffran

Gudinge                                                   Senap

Gute vingård                                            Vinäger

Honung Gotlandica                                Honung

Lillåkre present                                       Salmbär

Nickarve Gård                                        Havtorn

Widegrens Gård                                     Rotfrukter

Tryffel of Sweden                                    Tryffel

Pressbilder finns för nedladdning hos

För mer information