Gotlands Bryggeri AB i Visby lanserar en gotländsk Amaro

Report this content

Efter ett år av utvecklingsarbete lanserar Gotlands Bryggeri AB Gotlands Bittar, en Amaro (italienska för bitter/besk) som innehåller 30 olika örter, varav flera har sitt ursprung från Gotland.

”Vi ville skapa en dryck som representerar ett kondensat av Östersjöns örtagård och som utgör en förlängning av vårat passionerade engagemang när det gäller dryckesframställning, säger Johan Spendrup som är VD och tillika bryggmästare på Gotlands Bryggeri AB.” Tillsammans i en grupp bestående av Kjell Nordberg, Jan Bertholdsson, Mark Ingelse och Johan Spendrup har produkten framställts och tappats i samarbete med Lauri Pappinen på Gute Vingård i Hablingbo på Gotland. Många av örterna som ingår i Gotlands Bittar har använts i årtusenden som medicinalväxter på grund av sina välgörande egenskaper för hjärta och matsmältning. ”Örterna skänker Gotlands Bittar en symfoni av doft och smak som inte lämnar någon oberörd”, säger Jan Bertholdsson, säljrepresentant för Gotlands Bryggeri AB. I Gotlands Bittar ingår även ett destillat av öl som har lagrats på franska ekfat under 1 år. Det ger en avrundad smak tillsammans med örterna som skänker en fantastisk komplex doft och smak av Östersjöns örtagård. Avnjutes i källarsvala glas både som aperitif och digestif före eller efter en välsmakande måltid. ”Gutt u ha!” – som man säger på gutamål. Säljstart för Gotlands Bittar är 1 oktober 2009 på restaurang och kommer fr o m 1 november 2009 finnas tillgänglig i Systembolagets beställningssortiment med artikelnumret 86812-01.

Taggar: