Guldbågen 2015 - Gotlands Bryggeri premierar god ölkultur!

Report this content

En gång om året delar Gotlands Bryggeri ut priset Guldbågen - ett sätt att visa uppskattning till de krögare som under året jobbat extra hårt för att utveckla svensk ölkultur i allmänhet men även långsiktigt och engagerat arbetat med att sprida god gotländsk ölkultur via brygder från Gotlands Bryggeri. Varje år utses en vinnare i fyra regioner – Norr, Öst, Mellan och Sydväst. Förutom ära, resa till Gotland med besök på bryggeriet samt efterföljande galamiddag i Johan Målares hus så får vinnarna Guldbågar i 18 karat guld, en design som är framtagen av den gotländska smyckesdesignern Annika Gustavsson som har sin smedja på S.t Hansgatan i Visby.

Den 8 februari hölls den allt annat än högtidliga prisutdelningsceremonin rum på bryggeriet på S.t Hansgatan 47 i Visby. På plats utöver bryggmästare Johan Spendrup och hans glada kollegor fanns representanter från de fyra vinnarna.

- Våra krögare är ju den yttersta spetsen av vår ambition. Om de förmedlar en vital ölkultur och kommunicerar vår bryggarglädje så har vi bästa möjliga förutsättningar att ge kunden en större upplevelse - och det är just kärnan i det vi vill erbjuda - största möjliga ölupplevelse, säger Johan Spendrup från Gotlands Bryggeri.

I år kom juryn fram till följande fyra vinnare med tillhörande motivation:

Gamla Masters – Visby
Gamla Masters är en favorit där ölet har ett stort fokus tillsammans med maten. Här serveras öl med stor entusiasm och kvalitet. Därför ger vi dem Guldbågen 2015 för deras långa och trogna engagemang för ölet från Gotlands Bryggeri. http://gamlamasters.se/

Lottas Krog – Umeå
Här har ölintresset odlats långt innan Craft Beer-hypen och man har alltid varit intresserad av att prova någonting nytt. Vi vill ge Lottas en Guldbåge för att ha utvecklat ölkulturen i norra Sverige och fått den att blomstra! http://www.lottas.nu/

Brasserie Fridolf – Carlshamn
Här i en mellanstor stad i Blekinge levererar man med stort engagemang en upplevelse vad beträffar både mat och öl. Därför är det extra roligt att tilldela Brasserie Fridolf årets Guldbåge som ambassadörer för Gotlands Bryggeris öl. http://brasseriefridolf.se/

2112 – Göteborg
Skall man äta en hamburgare i Sverige är restaurang 2112 väl värt ett besök. Här levereras hamburgare på ett innovativt sätt utan krångel. Passande nog står ölet i huvudfokus. Därför är det en stor glädje att ge Björn och gänget en Guldbåge för ett engagerat arbete med Gotlands Bryggeris produkter. http://restaurant2112.com/

Nu laddar juryn på Gotlands Bryggeri om för att börja det intensiva men samtidigt roliga arbetet med att vaska fram nästa års ”Guldbågar”!

För bildmaterial:

För mer information: tobias.leander@GotlandsBryggeri.se eller 076 51 68 879

Taggar:

Citat

Våra krögare är ju den yttersta spetsen av vår ambition. Om de förmedlar en vital ölkultur och kommunicerar vår bryggarglädje så har vi bästa möjliga förutsättningar att ge kunden en större upplevelse - och det är just kärnan i det vi vill erbjuda - största möjliga ölupplevelse!
Johan Spendrup, Gotlands Bryggeri