Förvandla mobiltelefonen till tävlingsredskap

Report this content

Förvandla mobiltelefonen till tävlingsredskap - Goyada bakom världens största SMS-tävling Nu startar Sveriges och världens största frågetävling för alla med mobiltelefon. Över 80 000 personer förväntas medverka i tävlingen. Att använda mobiltelefon som tävlingsredskap är ett relativt nytt användningsområde som möjliggörs av SMS-tekniken. Det svenska wireless- företaget Goyada har utvecklat systemet som administrerar SMS-utskicken och de tävlandes svar. Från vecka 8 kommer 2.5 miljoner Pepsi Cola PET-flaskor att distribueras till butiker runt om i landet. På flaskorna finns en startfråga som tävlingsdeltagarna ska svara på genom att skicka ett SMS-meddelande. De som svarar rätt på startfrågan får ytterligare en fråga. En slutlig vinnare utses genom en slogantävling. Tävlingen som är en av de första i sitt slag i Sverige är också den hittills största operatörsoberoende SMS-frågetävlingen i världen. Alla Sveriges mobilteleoperatörer, Telia, Tele2 och Europolitan, är anslutna till tävlingen vilket innebär att samtliga mobiltelefonanvändare i Sverige, cirka fem miljoner, kan delta. - SMS-tekniken har öppnat helt nya möjligheter att kommunicera med yngre målgrupper. Ungdomar är de som flitigast använder SMS och med den här tävlingen kan vi kommunicera med målgruppen på målgruppens vis, säger Mattias Wallin på Media Dialog, som är en av tävlingens medarrangörer. Det svenska wireless-företaget Goyada har utvecklat systemet som administrerar SMS-utskicken och de tävlandes svar. - Vi har bara sett början på utvecklingen av nya mobiltelefontjänster. SMS-tjänsterna har öppnat för helt nya möjligheter att ta emot och skicka information. Goyada kommer att utveckla fler konsumenttjänster, tjänster som är ren underhållning och andra som gör mobiltelefonen till ett verktyg för användarna, säger Anders Olsson VD på Goyada. Över 80 000 deltagare beräknas vara med i tävlingen, som startar vecka 8 (21 februari) och håller på fram till vecka 20 (21 maj). Vinnaren av tävlingen får vara med vid Manchester Uniteds träning, se laget spela en hemmamatch på den legendariska arenan Old Trafford och får dessutom träffa några av spelarna efter matchen. Dessutom kan tävlingsdeltagarna vinna 30 Siemens S 25 mobiltelefoner, kontantkort från Telia till ett värde av ca 2 800 kronor samt signerade fotbollströjor och fotbollar. Att skicka ett SMS-meddelande kostar 1.50 - 2.50 kronor. Goyada lanserade den 7 februari prisjägaren YadaPrice som hjälper konsumenten att jämför priset på CD-skivor i butik med priset hos Internetbutikerna. För ytterligare information kontakta: Anders Olsson, VD Goyada, tel. 08-54 54 23 23 alt. 070-734 84 57 eller anders.olsson@goyada.com Besök gärna Goyadas hemsida på: www.goyada.com, alt. wap.goyada.com Tävlingens hemsida hittar du på: www.pepsi.se Goyada utvecklar och tillhandahåller tjänster för mobiltelefonanvändare. Tjänster anpassade både för Internet och det mobila telenätet, s k wirelesstjänster. Goyada grundades i juni 1998 och har idag 20 medarbetare. Goyada ägs bland annat av företagets personal och Speed Ventures. Speed Ventures affärsidé är att starta och investera i nya företag med verksamheter relaterade till Internet och mobilt Internet. Se gärna www.speedventures.com. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/02/21/20000223BIT00230/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/02/21/20000223BIT00230/bit0002.pdf