Reklam direkt till mobilen skapar stark kundlojalitet

Report this content

Reklam direkt till mobilen skapar stark kundlojalitet YadaPost - ny unik DM-kanal Idag lanseras en helt ny och unik kanal för riktad marknadsföring. Patentsökta YadaPost, som har utvecklats av det svenska wirelessföretaget Goyada, gör det möjligt att skicka reklam, information och erbjudanden direkt till konsumentens mobiltelefon. Med YadaPost kan konsumenten själv välja vilken information, reklam eller erbjudanden han vill ha skickad till den egna mobiltelefonen. - YadaPost kan mycket väl ta upp konkurrensen med direktreklam och bli en ny intressant DM-kanal som kan komma att konkurrera med traditionella distributionskanaler. Mediet är i sig själv så starkt att det kan bli en betydande del i en kampanj eftersom det är konsumenten själv som tagit initiativet till att få reklamen, säger Fredrik Ahnmark, projektledare på Grey Momentum. YadaPost lämpar sig väl för nya sätt att kommunicera med kunderna och skapar ökad kundlojalitet eftersom det är kunden som själv valt att få informationen. YadaPost erbjuder helt nya möjligheter för företagen att använda information man byggt upp i kunddatabasen. YadaPost är ett av de nya annonsmedierna som bygger på en nära relation till kunden och som med ett samlingsnamn kallas: crm, customer relationship marketing. YadaPost kan med fördel kombineras tillsammans med till exempel printannonser för att förlänga en befintlig kampanj. För konsumenten är det mycket enkelt att använda YadaPost. Genom att ringa ett speciellt telefonnummer ansluter sig konsumenten till informationen från den annonsör som är knuten till just det telefonnumret. Vid uppringningen registreras konsumentens telefonnummer och ansluts till de utskick som han anmäler sig till. När annonsören sänder ut information eller reklam kommer detta som ett SMS-meddelande (textmeddelande) till konsumenten. Annonsörerna kan ha flera telefonnummer anslutna till YadaPost vilket innebär att det är möjligt att tillhandahålla olika typer av information. Tjänsten YadaPost är gratis för konsumenten att ansluta sig till. - YadaPost möter kraven på en begränsning av så kallad spam, alltså oönskad reklam i mobiltelefonen. YadaPost bevarar konsumentens integritet, eftersom det är konsumenten själv som tagit initiativ till att få informationen, säger Anders Olsson, VD på Goyada. YadaPost är operatörsoberoende och byggt på en plattform anpassad för SMS, WAP m fl tekniker. YadaPost hanteras via ett gränssnitt som Goyada tillhandahåller. Annonsören kan själv styra vid vilken tidpunkt informationen ska skickas till konsumenten. För att prova YadaPost: Prova YadaPost med Goyadas eget nummer och få nyheter från Goyada. 1. Ring 08-52 28 10 00 från mobiltelefonen. 2. Låt en signal gå fram och lägg på. Samtalet är gratis. 3. Inom kort kommer en bekräftelse till mobiltelefonen. Senaste nytt från Goyada kommer direkt till mobiltelefonen. Avanmälan sker på samma sätt som anmälan. För ytterligare information kontakta: Anders Olsson, VD Goyada 08-54 54 23 23, 070-734 84 57 E-post: anders.olsson@Goyada.com Besök gärna: www.goyada.com Goyada utvecklar och tillhandahåller tjänster för mobiltelefonanvändare. Tjänster anpassade både för Internet och det mobila telenätet, s k wirelesstjänster. Goyada grundades i juni 1998 och har idag 20 medarbetare. Goyada ägs bland annat av företagets personal och Speed Ventures. Speed Ventures affärsidé är att starta och investera i nya företag med verksamheter relaterade till Internet och mobilt Internet. Se gärna www.speedventures.com. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/29/20000329BIT00860/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/29/20000329BIT00860/bit0002.pdf