Bokslutskommuniké Grade Learning Solutions AB (publ) 1 januari-31 december 2001

Report this content

BOKSLUTSKOMMUNIKÉ Grade Learning Solutions AB (publ) 1 januari - 31 december 2001 · Under 2001 färdigställdes och levererades bolagets utbildningssystem Maestro 2.0 till befintliga och nya kunder i Sverige. · Ett nytt testsystem för EDCL med marknadspotential i över 50 länder utvecklades och levererades under året till den finska Dataföreningen. · Bolaget omstrukturerades från produktutvecklingsbolag till lösningsorienterat försäljningsbolag med egna system. · Vid den ordinarie bolagsstämman valdes Christer Elmehagen till styrelsens ordförande. · Bo Wigstrand tillsattes som vd under andra kvartalet 2001. · Omsättningen för koncernen under räkenskapsåret 2001 uppgick till 11 Mkr (11,4 Mkr). · Rörelseresultatet för koncernen blev -33,5 Mkr (-19,0 Mkr). Verksamhet Grades affärsidé är att erbjuda företag och organisationer webbaserade utbildningslösningar för kompetensutveckling och kunskapscertifiering, som på ett effektivt och systematiskt sätt utvecklar kompetensen hos kundens medarbetare. Grade erbjuder utbildningslösningar som innehåller standardiserad (it- kurser) eller företagsanpassad utbildning. Driftssättningen görs i Grades utbildningssystem Maestro. Företagets huvudkontor är beläget i Kista utanför Stockholm och koncernen hade per 31 december 2001 20 anställda. Grades egenutvecklade produkter är det webbaserade utbildningssystemet Maestro (ett så kallat LMS-system) och kursproduktionsverktygen Composer Suite. Maestro distribuerar utbildning till användaren samt ger möjlighet till tester, examineringar, uppföljning och administration av utbildningen. Kursproduktionsverktygen i Composer Suite är anpassade för ämneskunniga pedagoger och utbildningsansvariga. Tack vare detta går det att utveckla höginteraktivt webbaserat kursmaterial helt utan programmeringskunskaper. Under 2001 utvecklades även ett testsystem för ECDL-certifieringar. Grade har även utvecklat it-kurser för Microsoft Office 2000 och Microsoft Office 97. Verksamhetens utveckling under 2001 Affärsstrategi Under 2001 utarbetade styrelsen tillsammans med ledningen en ny affärs- strategi. Målsättningen har varit att öka Grades konkurrenskraft och därmed förbättra företagets långsiktiga resultatutveckling. Bolagets inriktning har under året ändrats från att vara ett produktutvecklingsbolag till att leverera kompletta utbildningslösningar direkt till slutkunder eller via partners. Organisation Den nya affärsstrategin har inneburit en markant förändring av organisationen. Utvecklingsresurserna har anpassats till den nya affärsstrategin, och utveck-lingsverksamheten i Stavanger har flyttats till huvudkontoret i Kista. En upp-byggnad och förändring av försäljningsorganisationen har skett som innebär att Grade är bättre rustat för att genomföra lösningsorienterad försäljning mot stora företag. Under våren skars personalstyrkan kraftigt ned. Därefter har nyrekryteringar skett. Detta gjordes för att få in den nödvändiga kompetens som den förändrade affärsstrategin krävde. Produktutveckling Under året färdigställdes och levererades utbildningssystemet Maestro 2.0 till befintliga och nya kunder i Sverige. Grades programvaruprodukter har mottagits positivt av kunderna och väl svarat upp mot marknadens höga krav på både funktionalitet och driftssäkerhet. Grades produktutveckling har under 2001 kännetecknats av att vara kundstyrd, vilket ligger väl linje med den nya strategin att leverera kompletta utbildningslösningar. För mer information vänligen kontakta vd Bo Wigstrand, tel 08-633 12 00. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/19/20020219BIT00790/bit0001.doc Hela kommunikén http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/19/20020219BIT00790/bit0001.pdf Hela kommunikén