Dataföreningen valde Maestro från Grade

Dataföreningen valde Maestro från Grade E-learningföretaget Grade Learning Solutions har fått i uppdrag att leverera sin systemlösning Maestro till Dataföreningen i Sverige. Systemet ska användas för certifieringen till Det Europeiska Datakörkortet, ECDL, (The European Computer Driving Licence). Årligen genomförs ca 450.000 tester för att erhålla PC-körkortet, den svenska versionen av certifiering enligt standarden ECDL. Det är främst personal på olika företag som genomför testerna men även studerande och privatpersoner certifierar sig. Grades Maestro kommer att installeras under de närmaste månaderna för att tas i bruk i vår. Dataföreningen har gjort en noggrann genomgång av de system som finns på marknaden, både i Sverige och internationellt. - Vi har länge sökt ett system som kan uppfylla våra höga krav och som kan komplettera det system vi hittills använt. Vi fastnade för Maestro som erbjuder den i särklass bästa lösningen för oss, säger Kurt Gladh, Föreningsdirektör på Dataföreningen i Sverige. - Det här är en oerhört viktig order för oss. Den är ett kvitto på att Maestro ligger i absolut framkant bland världens e-learningsystem. Dessutom är den en dörröppnare till andra länders IT-användarföreningar eftersom den svenska Dataföreningens satsning på Det Europeiska Datakörkortet ses som en föregångare internationellt, säger Arne Andersson, vd på Grade. Grade har nyligen genomfört en nyemission och styrelsen har beslutat att ansöka om notering på OM Stockholmsbörsens O-lista. För ytterligare information, vänligen kontakta: Arne Andersson, vd för Grade Learning Solutions AB Tel: 08-633 12 00 Mobil: 073-986 64 34 e-mail: arne.andersson@grade.com Kurt Gladh, föreningsdirektör i Dataföreningen i Sverige Tel: 08-506 404 00 Mobil: 070-562 5021 e-mail: kurt.gladh@dfs.se Om Grade Learning Solutions AB Grade är ett e-learningföretag som erbjuder företag Internet-baserade IT- lösningar och tjänster för effektivare knowledge management och kompetensutveckling. De två affärsområdena är System och Content (kursinnehåll). Basen i företagets e-learningutbud är systemlösningen Maestro som i maj 2000 utsågs till vinnare i Microsofts tävling MCSP Challenge. Företaget har ett 40-tal anställda med kontor i Sverige och Norge. Kundbasen består av stora företag och organisationer såsom Ericsson, ICA, Skandia, Dataföreningen i Sverige med flera. Försäljningen sker i första hand på den nordiska marknaden men företaget avser att expandera inom Europa. Bland de större ägarna kan nämnas vd Arne Andersson, Atle Företagskapital och Core Ventures AB. Grades styrelse har beslutat att ansöka om notering på OM-Stockholmsbörsens O-lista. För mer information se: www.grade.com Om Dataföreningen Dataföreningen är landets största sammanslutning av användare och utvecklare med cirka 40.000 medlemmar. Verksamheten drivs genom kretsar över hela landet. DF äger Det Europeiska Datakörkortet ECDL, produktfamiljen för informationssäkerhet SBA, och Dataföreningen Kompetens som erbjuder avancerad IT-utbildning. (www.dfs.se) ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/13/20010213BIT00780/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/13/20010213BIT00780/bit0001.pdf