Fulltecknad nyemission för e-learningföretaget Grade

Fulltecknad nyemission för e-learningföretaget Grade Grade Learning Solutions AB (publ) har genomfört en nyemission riktad till svenska och internationella institutionella placerare. Emissionen inbringade 35 Mkr varav en mindre del tecknades av befintliga ägare. - Vårt nya system Maestro har fått ett mycket positivt mottagande och vi är nu i färd med att lansera det på flera europeiska marknader. Nyemissionen ger oss möjlighet att påskynda expansionen för att snabbt uppnå tillräcklig storlek på varje ny marknad. Med nuvarande planer säkerställer den även bolagets finansiering till dess att ett positivt kassaflöde från rörelsen uppnås, säger Arne Andersson, VD på Grade. Grade bildades 1995 och har idag ett 40-tal anställda. Tidigare i år lanserade företaget systemlösningen Maestro som i maj 2000 utsågs till vinnare i Microsofts tävling MCSP Challenge för bästa e-learning lösning. Företaget erbjuder både systemlösningen Maestro och ett brett utbud av e- learningkurser. Detta gör det möjligt för företagets kunder att få sina utbildningsbehov tillgodosedda av en och samma leverantör. Grades styrelse har beslutat att ansöka om notering på OM-Stockholsbörsens O-lista. Crédit Agricole Indosuez Cheuvreux Nordic har varit finansiell rådgivare i samband med nyemissionen och är bolagets rådgivare i samband med börsnoteringen. FÖR YTTERLIGARE INFORMATION VÄNLIGEN KONTAKTA: Arne Andersson, VD för Grade Learning Solutions AB Tel: 08-590 04 300 Mobil: 073-986 64 34 e-mail: arne.andersson@grade.com Om Grade Learning Solutions AB Grade (fd. Media Technology) är ett e-learning företag som erbjuder företag Internet-baserade IT-lösningar och tjänster för effektivare knowledge management och kompetensutveckling. De två affärsområdena är System och Content (kursinnehåll). Basen i företagets e-learning utbud är systemlösningen Maestro som i maj 2000 utsågs till vinnare i Microsofts tävling MCSP Challenge. Grade baserar sina tjänster på en pedagogisk modell - en inlärningsteori som kallas Cognitive Load Theory. Företaget har kontor i Sverige och Norge samt pågående etablering i flera andra länder. Kundbasen består av stora företag, såsom Ericsson, ICA, Skandia m.fl. Försäljningen sker i första hand på den nordiska marknaden men företaget avser att expandera inom Europa. Bland de större ägarna kan nämnas Atle Företagskapital och Core Ventures AB. För mer information se: www.grade.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/12/22/20001222BIT00110/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/12/22/20001222BIT00110/bit0002.pdf