Grade får finsk order på system för Datakörkortet ECDL

Grade får finsk order på system för Datakörkortet ECDL E-learningföretaget Grade Learning Solutions har fått en order på systemlösningen Maestro från finska dataföreningen/Tietotekniikan Liitto. Systemet ska användas för certifieringen avseende ECDL-körkortet (The European Computer Driving Licence). Dataföreningen i Sverige använder sedan tidigare Maestro och har i dagarna lanserat det nya systemet för ECDL-certifiering på den svenska marknaden. Nu blir det möjligt att även i Finland certifiera sig enligt standarden ECDL. Certifieringslösningen erbjuds via olika testcenter i hela Finland. Certifieringen är främst avsedd för yrkesverksamma, men även studerande och privatpersoner är välkomna att certifiera sig. - Ordern är ett genombrott för Grade på den europeiska marknaden och vi vet att övriga dataföreningar i Europa följer utvecklingen noga. Norden ligger långt fram i användningen av IT och det gäller i högsta grad dataföreningarna i Finland och Sverige, säger Grades vd Bo Wigstrand. - Vi har ett mycket nära samarbete med Dataföreningen i Sverige och ser det som en stor fördel att använda oss av samma testsystem. Vi är mycket positiva till den möjlighet som Maestro ger att arbeta med så kallade performance-tester. Grades användarvänliga författarverktyg uppskattar vi mycket, och de ska vi nu själva använda för att producera frågor på finska, säger Jouko Ruissalo, Chief Executive på Tietotekniikan Liitto. För ytterligare information, vänligen kontakta: Bo Wigstrand, vd Grade Learning Solutions AB tel: +46-8-633 12 00 mobil: +46-70-728 27 58 e-post: bo.wigstrand@grade.com Jouko Ruissalo, Chief Executive Tietotekniikan Liitto ry tel: +358-9-4765 800 mobil: +358-40-504 3883 e-post: jouko.ruissalo@ttlry.fi Om Grade Learning Solutions AB Grade är ett e-learningföretag som erbjuder företag Internetbaserade IT- lösningar och tjänster för effektivare kompetensutveckling. Huvudkontoret finns i Kista, Stockholm. Grade levererar helhetslösningar utifrån kundernas önskemål och behov inom webbaserad utbildning och system. Systemlösningen Maestro utsågs under 2000 till vinnare i Microsofts tävling MCSP Challenge. Kundbasen består av stora företag och organisationer såsom AstraZeneca, ICA, Landstinget i Uppsala Län och Dataföreningen i Sverige och i Finland. Försäljningen sker i första hand på den nordiska marknaden men företaget avser att expandera inom Europa. Utanför Sverige sker försäljningen via partners och i Finland samarbetar Grade med d´Vision Finland som har kontor i Helsingfors och Åbo. För mer information se: www.grade.com Om Infuture Oy/ Tietotekniikan Liitto ry Tietotekniikan Liitto är en ideell förening med säte i Helsingfors. Föreningen verkar för frågor inom IT-området. I dag består föreningen av 25 medlemsföreningar, vilka tillsammans har ca 27 000 individuella medlemmar såväl som 700 medlemmar i form av företag och organisationer. Majoriteten av dessa medlemsföreningar verkar regionalt för att öka kompetensen hos IT-verksamma personer och erbjuda dem en informell plattform för diskussioner om aktuella ämnen inom IT-området. För mer information se: www.ttlry.fi ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/06/11/20010611BIT00350/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/06/11/20010611BIT00350/bit0001.pdf