Grade Learning Solutions AB (publ) 1 januari -31 mars 2001

Grade Learning Solutions AB (publ) 1 januari - 31 mars 2001*) -Omsättningen för koncernen under första kvartalet uppgick till2,4 Mkr (1,6 Mkr). -Rörelseresultatet för koncernen blev -7,8 Mkr (-2,4 Mkr). -Arne Andersson avgick som verkställande direktör under mars 2001 och har ersatts av Bo Wigstrand som tillförordnad verkställande direktör. -Vid extra bolagsstämma den 5 februari valdes Franco Fedeli VD för Core Ventures AB och Christer Elmehagen VD för AMF Pension in i Grades styrelse såsom ordinarie ledamöter. -Under första kvartalet påbörjades leveransen av systemlösningen Maestro till Dataföreningen i Sverige. Verksamhet Grades affärsidé är att erbjuda företag och organisationer IT-baserade utbildningssystem samt produkter för att skapa interaktivt utbildningsmaterial, som på ett effektivt och systematiskt sätt utvecklar kompetensen hos kundernas medarbetare. Grade erbjuder sina kunder behovsanpassade helhetslösningar där Grade tillhandahåller produktplattform, datorbaserad interaktiv utbildning samt konsulttjänster. Företaget har sitt huvudkontor i Kista och koncernen har 33 anställda vid periodens utgång. Grades viktigaste produkter är det egenutvecklade systemet Maestro och utvecklingsverktyget Composer Suite. Maestro består av flera delar som tillsammans utgör en omfattande och avancerad lösning för personal- och kunskapsutveckling via Internet. I juni 2000 utsågs Maestro till bästa systemlösning i Microsoft Certificated Solutions Providers Challenge. Composer Suite innefattar en serie utvecklingsverktyg för ämneskunniga pedagoger och utbildningsansvariga som möjliggör framtagande av datorbaserat interaktivt utbildningsmaterial utan programmeringskunskaper. *) Siffrorna inom parentes avser bolaget Grade Learning Solutions AB för motsvarande period föregående år. Marknad Marknadens storlek och tillväxt varierar kraftigt mellan de tre huvudområdena inom IT-baserad interaktiv utbildning; Utbildningsinnehåll, Utbildningssystem och Konsulttjänster. Ur ett långsiktigt perspektiv bedömer Grade att tillväxten är störst inom området Utbildningssystem med tillhörande konsulttjänster, där Grade har sin kärnverksamhet. Sedan flera år pågår en omfattande process i USA, där det växer fram standards för systemlösningar. Under de kommande åren väntas en liknande utveckling i Europa, vilket förväntas påverka marknaden positivt. Verksamhetens utveckling Marknadsutvecklingen i Sverige har under första kvartalet varit svag. Till följd av detta har styrelsen för Grade efter rapportperioden fastställt en handlingsplan som i korthet innebär att kostnaderna ska minskas med 1 milj kr per månad samtidigt som åtgärder för att öka försäljningen har vidtagits. Dessa innebär att man övergår till en lösningsorienterad försäljningsstrategi samt att försäljnings- avdelningens resurser fokuseras mot de marknader och kunder där störst möjlighet finns till snabba affärsavslut. Utvecklingsavdelningen kommer att flyttas från Stavanger i Norge till huvudkontoret i Kista. Viktiga affärer och händelser Grade fick i december uppdraget att leverera systemlösningen Maestro till Dataföreningen i Sverige. Under årets första kvartal påbörjades arbetet med att leverera Maestro. Systemet ska användas för certifieringen till Dataföreningens PC-körkort. Årligen genomförs ca 450.000 tester för att erhålla PC-körkortet som är den svenska versionen av certifiering enligt den internationella standarden ECDL. Denna order bedöms kunna bli en dörröppnare till andra länders IT-branschföreningar, eftersom den svenska Dataföreningens PC-körkort ses som en föregångare internationellt. Under mars 2001 avgick Arne Andersson som verkställande direktör. Styrelsen utsåg Bo Wigstrand till tillförordnad verkställande direktör. Bo kommer närmast från Catwalk Interactive där han arbetade som verkställande direktör. Bo tillträdde som verkställande direktör omedelbart efter Arne Anderssons avgång. Viktiga händelser efter rapportperiodens slut Vid Grades bolagsstämma den 20 april 2001 antogs styrelsens förslag till bemyndigande om att besluta om nyemission av högst 10 miljoner aktier av serie B. Bemyndigandet kan utnyttjas fram till nästa ordinarie bolagsstämma och avvikelse skall kunna ske från aktieägares företrädesrätt. Vid styrelsemötet i anslutning till Grades bolagsstämma den 20 april 2001 valdes Christer Elmehagen till styrelsens ordförande. Den vid bolagsstämman valda styrelsen består i övrigt av följande ledamöter: Kjell Strömlid, Franco Fedeli, Hans Dirtoft, Erland Roos, Olli Aronsson, Annika Fredling (personal-representant) och Leif Brundell (suppleant). Medarbetare Antal anställda var vid ingången av året 36 (31). Efter den pågående om- struktureringen som väntas vara slutförd under juli 2001 kommer antalet anställda att vara ca 20. Resultat, finansiell ställning och nyckeltal Resultat Under 2000 uppstod koncernförhållande till följd av förvärvet av Databokförlaget och bildandet av ytterligare ett helägt dotterbolag. Under första kvartalet 2000 ingick inget av dessa två bolag i koncernen. Koncernen visade under perioden ett negativt rörelseresultat om -7,8 Mkr (-2,4 Mkr) efter avskrivningar. Resultatet efter finansiella poster uppgick till -7,7 Mkr (-2,5 Mkr). En fortsatt svag marknad har inneburit att försäljningsintäkterna blivit lägre än förväntat vilket är huvudförklaringen till resultatutvecklingen. Den handlingsplan som vidtagits för att anpassa Grades kostnader till försäljningsutvecklingen medför att engångskostnader på ca 4 miljoner kronor uppstår i verksamheten under 2001. Investeringar Under perioden har koncernen investerat 2,2 Mkr (2,6 Mkr) i anläggnings- tillgångar varav 1,7 Mkr (2,5 Mkr) avser produktutveckling. Finansiell ställning Trots resultatutvecklingen under perioden är den finansiella ställningen tillfredställande till följd av den i december 2000 genomförda nyemissionen. Koncernen uppvisade per den 31 mars 2001 en soliditet om 85% (59%) och en kassalikviditet om 529% (99%). Disponibla medel uppgick till 26,7 Mkr (2,4 Mkr) inklusive checkräkningskredit 2,1 Mkr. De räntebärande skulderna uppgick vid perioden slut till 2,0 Mkr (2,0 Mkr). ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/09/20010509BIT00540/bit0001.doc Hela rapporten http://www.bit.se/bitonline/2001/05/09/20010509BIT00540/bit0001.pdf Hela rapporten