Gradientech: Bokslutskommuniké 2021

Gradientech AB (publ) bokslutskommuniké för 2021 är nu tillgänglig på bolagets hemsida www.gradientech.se.

Fjärde kvartalet oktober-december 2021

• Nettoomsättningen uppgick till 0 tkr (24 tkr).
  • Nettoresultatet uppgick till -17 860 tkr (-10 036 tkr).
  • Resultatet per aktie blev -1,46 kr (-1,03 kr).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -17 288 tkr (-9 876 tkr).
  • Likvida medel på balansdagen uppgick till 14 724 tkr (71 154 tkr).
  • Eget kapital per 31 december uppgick till 93 770 tkr (75 760 tkr).
  • Årliga externa granskningen (bsi) av bolagets ISO13485-certifierade kvalitetsledningssystem genomfördes under oktober utan avvikelser. Nästa externa granskning sker i oktober 2022.
  • Regulatorisk systemverifiering av QuickMIC-systemet har inletts.
  • Inom årsstämmans bemyndigande genomfördes i december en företrädesemission om 3 768 370 aktier till en kurs om 20,50 SEK per aktie, vilket tillförde cirka 73,3 MSEK efter emissionsutgifter. Efter emissionen uppgår aktiekapitalet till 1 597 419,3 SEK och antalet aktier till 15 974 193.

Perioden januari-december 2021

• Nettoomsättningen uppgick till 141 tkr (61 tkr).
  • Nettoresultatet uppgick till -53 317 tkr (-33 218 tkr).
  • Resultatet per aktie blev -4,37 kr (-3,48 kr).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -52 487 tkr (-34 715 tkr).
  • En extra bolagsstämma den 22 januari 2021 beslutade om ett personaloptionsprogram om 525 000 optioner som ger innehavarna rätt, att vid måluppfyllnad av fyra milstolpar och en intjänandetid om 3 år, teckna 525 000 aktier i Gradientech till en kurs om 40,50 kr per aktie.
  • QuickMIC installerades för första gången externt i januari. Akademiska Sjukhuset i Uppsala genomförde en betateststudie i utvärderingssyfte som omfattande ett 30-tal sepsispatientprover.
  • QuickMIC tilldelades under våren både Red Dot Design Award 2021 och iF Design Award 2021. Utmärkelserna hör till världens främsta inom industridesign.
  • Bolagets ISO13485-certifierade kvalitetsledningssystem granskades externt i april och i oktober (bsi) utan avvikelser.
  • Bolaget flyttade i augusti in i nya större lokaler som är specialanpassade för verksamheten. Nya lokalen har bland annat produktionsytor som möter en väl tilltagen produktionskapacitet.
  • En extra bolagsstämma den 3 september 2021 valde Laura Chirica till ny styrelsemedlem. Laura har en lång internationell bakgrund inom kommersialisering av in vitro diagnostikprodukter.
  • Samtliga produkter inom QuickMIC-systemet, det vill säga analysmjukvara, instrument, förbrukningsvara och reagens, har frisläppts för systemverifieringsändamål.

Väsentliga händelser efter kvartalets utgång

• Systemverifiering och analytisk prestandautvärdering av QuickMIC-systemet slutfördes.
  • Klinisk studie av QuickMIC och dess gram-negativa panel startade i början av året. Studien inkluderar utöver bolaget, totalt tre externa kliniska partners som testar patientprover under studien.
  • Tillverkningsavtal signerades med kontraktstillverkarna av QuickMIC-systemets instrument, samt av QuickMIC-systemets förbrukningsvara.

Ann Charlotte Svensson, Investor Relations
ir@gradientech.se

Gradientech är ledande inom ultrasnabb testning av antibiotikaresistens. Vi utvecklar nästa generations diagnostik inom infektionsmedicin. Vår produkt QuickMIC gör att patienter med sepsis snabbt kan få specifik guidning till rätt antibiotika i rätt dos. Det räddar liv, minskar vårdkostnader och begränsar utbredningen av antibiotikaresistens – ett av vår tids största globala hälsohot. Gradientech har sitt huvudkontor i Uppsala. För mer information besök gärna www.gradientech.se.