Gradientech presenterar nya QuickMIC-resultat® på NSCMID 2023

Gradientech kommer att presentera nya lovande resultat från en pågående studie med bolagets ultrasnabba diagnostiksystem QuickMIC® vid det 39:e årliga NSCMID-mötet i Örebro den 21-24 september.

NSCMID arrangeras av Nordic Society of Clinical Microbiology and Infectious Diseases med målet att stärka banden mellan kliniker och forskare inom klinisk mikrobiologi och infektionssjukdomar. På programmet finns högaktuella föreläsningar med internationella experter, posterutställning och en session för unga forskare.

”Vi är stolta över att delta och presentera nya lovande QuickMIC-data från en pågående europeisk studie för ledande experter inom området. QuickMIC är idag det snabbaste fenotypiska systemet för antibiotikaresistenstestning (AST) på marknaden för sepsisprover med resultat tillgängliga inom 2-4 timmar från positiv blododling. I kombination med systemets exakta, linjära MIC-resultat är vårt mål att ta resistenstestning till en helt ny nivå av klinisk nytta”, säger Sara Thorslund, vd för Gradientech.

QuickMIC-systemet kommer också att visas upp i utställning på NSCMID. Detta kommer att ske i samarbete med Triolab som är Gradientechs svenska distributör.

QuickMIC-systemet och dess gram-negativa panel är CE-märkta och kommersiellt tillgängliga i Europa men ännu inte tillgängliga för försäljning i USA.