Gradientech publicerar årsredovisning för 2020

Gradientechs årsredovisning för 2020 har idag publicerats på bolagets hemsida.

Gradientech AB (publ) meddelar idag att årsredovisningen för 2020 har offentliggjorts och finns tillgänglig på företagets hemsida www.gradientech.se

Gradientech är ett svenskt diagnostikföretag som utvecklar och erbjuder produkter och mjukvara för högkvalitativa analyser av hur celler reagerar på olika biologiska substanser. De innovativa produkterna baseras på så kallad mikrofluidteknik, läran om hur vätskor, som är fysiskt avgränsade till en mikrometerskala beter sig. Kombinerat med realtidsmätning av levande celler möjliggör mikrofluidiktekniken unika och precisa medicinska applikationer.
Hotet från den globalt ökande förekomsten av antibiotikaresistens, d v s att bakterier utvecklar motståndskraft mot antibiotika, har drivit Gradientech att fokusera på utveckling av ultrasnabb testning av bakteriers känslighet för antibiotika. Målet är att produkten QuickMIC® ska bli det snabbaste diagnostiksystemet för testning av antibiotikaresistens vid sepsis, det som förr kallades blodförgiftningblodförgiftning. www.gradientech.se