Gradientech tecknar ytterligare distributionsavtal för Europa

Diagnostikföretaget Gradientech har tecknat exklusiva distributionsavtal med Triolab-gruppen för kommersialiseringen av QuickMIC® i Sverige, Danmark, Norge, Island och Baltikum.

Triolab-gruppen är den största oberoende distributören och supportorganisationen för klinisk diagnostik och life science-produkter i Norden och Baltikum, där de representerar flera av världens ledande leverantörer. Triolab är del av AddLife.

"Vi är väldigt glada över att kunna presentera Triolab som distributör av vårt QuickMIC-system för viktiga marknader i Europa. Triolab är en stark partner med ett mycket gott rykte – kända för sin kompetens, höga kvalitet och starka engagemang för kundservice”, säger Sara Thorslund, VD för Gradientech.

Gradientech har sedan tidigare ett exklusivt distributionsavtal för kommersialiseringen av QuickMIC® i Österrike, Schweiz och östra central Europa med Biomedica.

”Avtalet med Triolab, som är den ledande distributören i regionen i vårt marknadssegment, är ytterligare en milstolpe på vägen mot vårt mål att bli den ledande lösningen för snabb AST”, säger Peter Karlberg, VP Sales på Gradientech.

QuickMIC-systemets ultrasnabba och precisa resultat gör att patienter med sepsis snabbt kan få specifik personlig vägledning av rätt antibiotika i rätt dos. Systemets modulära design gör metoden flexibel och möjliggör för sjukhusen att börja i liten skala och sedan skala upp efter behov.

”På Triolab vill vi säkerställa att våra kunder har möjlighet att använda den senaste tekniken och ge patienterna bästa möjliga vård. Sepsis är ett livshotande tillstånd som utvecklas som en reaktion på infektion och kräver akut antibiotikabehandling. Eftersom antibiotikaresistens idag är ett stort och växande globalt hot och den nuvarande standardtestningen av antibiotikaresistens (AST) tar för lång tid finns ett behov av snabbare diagnostik. Vi är därför glada över att starta samarbetet med Gradientech för att hjälpa sjukhus att ge snabba AST-resultat på rekordtid, så att sepsispatienter kan få individanpassad antibiotikabehandling snabbare än någonsin – och samtidigt bekämpa antibiotikaresistens”, säger Kai Rantanen, Head of the Board på Triolab-gruppen.

Peter Karlberg, VP Sales Gradientech
peter.karlberg@gradientech.se

Gradientech är ledande inom ultrasnabb testning av antibiotikaresistens. Vi utvecklar nästa generations diagnostik inom infektionsmedicin. Vår produkt QuickMIC gör att patienter med sepsis snabbt kan få specifik guidning till rätt antibiotika i rätt dos. Det räddar liv, minskar vårdkostnader och begränsar utbredningen av antibiotikaresistens – ett av vår tids största globala hälsohot. Gradientech har sitt huvudkontor i Uppsala. För mer information besök gärna www.gradientech.se.

Om Triolab
Triolab-gruppen är den största oberoende distributören och supportorganisationen i Norden och Baltikum (Danmark, Finland, Island, Norge, Sverige, Estland, Lettland och Litauen) av klinisk diagnostik och life science-produkter. Gruppen består fem 5 bolag som representerar flera av de världsledande tillverkarna av diagnostik- och life science-produkter. Triolab-gruppen är del av AddLife och har en årlig omsättning på cirka 150 miljoner euro. Av gruppens 160 medarbetare arbetar drygt 70 inom försäljning, marknadsföring och produktsupport, nästan 50 inom teknisk support och drygt 30 inom kundsupport.