Gradientechs distributör Triolab startar sin första kommersiella utvärdering av QuickMIC® i Sverige

Diagnostikföretaget Gradientech tillkännager idag att bolagets distributör för Sverige, Triolab AB, påbörjar sin första kommersiella utvärdering av QuickMIC®-systemet på Länssjukhuset i Kalmar.

Länssjukhuset i Kalmar har en länsövergripande verksamhet och servar hela regionen med diagnostik av mikroorganismer såsom bakterier, svampar och virus. Den kliniska mikrobiologiavdelningen på sjukhuset kommer att utvärdera QuickMIC-systemets prestanda i jämförelse med sin nuvarande mer traditionella metod för antibiotikaresistensbestämning (AST). Studien kommer att inkludera prover från sepsispatienter från hela Kalmarregionen.

– Sepsis är ett livshotande tillstånd. Eftersom antibiotikaresistens är ett stort och växande globalt hot och den nuvarande standardmetoden för antibiotikaresistensbestämning (AST) tar för lång tid finns det ett behov av snabbare diagnostik. Vi är därför glada över att inleda samarbetet med det kliniska mikrobiologiteamet på Länssjukhuset i Kalmar för att få ytterligare bevis på QuickMIC-systemets överlägsna prestanda och se hur det kan förbättra värdet för patienten, säger Zoltan Korodi, PhD, Produktchef Mikrobiologi på Triolab.

– Jag är mycket glad över att tillkännage detta samarbete med vår svenska distributör, Triolab. Deras uppdrag att säkerställa att deras kunder har tillgång till den senaste tekniken för att ge patienter bästa möjliga vård passar perfekt för Gradientechs ultrasnabba och precisa AST-system, säger Sara Thorslund, medgrundare och vd för Gradientech.

Triolab är den största oberoende distributören och supportorganisationen för klinisk diagnostik och life science-produkter på de nordiska och baltiska marknaderna, och representerar flera av världens ledande leverantörer. Triolab är en del av AddLife koncernen.