Lovande QuickMIC®- resultat från två amerikanska sjukhus presenteras på ASM Microbe 2024

Diagnostikbolaget Gradientech meddelar idag att resultat från den framgångsrikt genomförda prekliniska utvärderingen av QuickMIC® i USA kommer att presenteras på ASM Microbe-konferensen i Atlanta, Georgia, 13-17 juni.

ASM Microbe arrangeras av American Society of Microbiology och är en av de största konferenserna inom mikrobiologi i USA som årligen samlar tusentals forskare, kliniker och sjukvårdspersonal. Evenemanget består av keynote-presentationer, interaktiva workshops och posterpresentationer, med banbrytande ämnen som i år inkluderar allt från hur man använder AI för att designa nya antibiotika till presentation av nya diagnostiska metoder. Snabb antibiotikaresistensbestämning (AST) har en framträdande plats i det vetenskapliga programmet. Bland annat kommer M.D. Daniel Rhoads att ge en översikt över snabba AST-metoder i sitt föredrag "A Quick Take on Rapid AST" (15 juni 10:45-11.30) och Prof. April Bobenchick kommer att beskriva den kliniska vikten av att implementera dessa nya metoder i "The Impact of Rapid Diagnostics on Antimicrobial Stewardship Practices" (13 juni, 14:00 – 14:45).

– Efter det stora antalet presentationer om QuickMIC-systemet vid ESCMID Global-konferensen tidigare i vår är vi nu glada över att se de första amerikanska vetenskapliga resultaten från QuickMIC presenteras på ASM Microbe. Att båda våra amerikanska studier accepterades till konferensen speglar det stora intresset för snabb AST i USA, säger Marc van Nuenen, VP Business Development US på Gradientech.

– Jag är stolt över att se de lovande framsteg vi gör i USA och tacksam för det stora intresset att samarbeta med Gradientech för att avsevärt förbättra vården av sepsispatienter, säger Sara Thorslund, medgrundare och vd på Gradientech.

QuickMIC®-studier som presenteras på ASM Microbe

Abstrakt titel

Detaljer om presentationen

Evaluation of a Novel Rapid AST Assay for the Determination of MICs of Gram-Negative Organisms from Positive Blood Cultures within 4 Hours of Bottle Positivity, Nicole van Zeeland et.al.

Poster presentation

Datum: 15 juni

Tid: 10:00 – 17:00

Evaluation of the Gradientech QuickMIC System for Phenotypic Antimicrobial Susceptibility Testing on Positive Blood Cultures, Logan Patterson et. al.

Muntlig presentation

Datum: 16 juni

Tid: 14:45 – 15:00

QuickMIC-systemets ultrasnabba och exakta AST-resultat gör det möjligt för sepsispatienter att få patientspecifik behandling med rätt antibiotika i rätt dos, på rekordtid. Den modulära designen där användaren själv bestämmer testkapaciteten gör QuickMIC attraktivt för både små och stora sjukhuslaboratorier. QuickMIC och dess gramnegativa antibiotikapanel är CE-märkta och kommersiellt tillgängliga i Europa, men ännu inte godkända för försäljning i USA.

Sara Thorslund, PhD, CEO   AnnaLotta Schiller, PhD, CCO

Tel: +46 736 29 35 80 Tel: +46 733 42 32 93