Ny data som presenterades på ECCMID bekräftar att QuickMIC® ger exakta AST-resultat på rekordtid

Gradientech meddelar idag att den nyligen presenterade studien ”A multi-center evaluation of a novel microfluidic rapid AST assay for Gram-negative bloodstream infections” visar att bolagets ultra-snabba och precisa diagnostiksystem QuickMIC® kan mäta antibiotikaresistens och precisa linjära MIC-värden (Minimum Inhibitory Concentration) med mycket hög noggrannhet och med flera timmar kortare tid till resultat än konkurrerande AST-system (Antibiotic Susceptibility Testing).

Den europeiska multicenterstudien presenterades på 33:e European Congress of Clinical Microbiology & Infectious Diseases (ECCMID) i Köpenhamn. Studien utfördes på Universitetssjukhuset Örebro, Akademiska Sjukhuset Uppsala och University Medical Center Hamburg-Eppendorf i Tyskland samt på Gradientech.

”Det är glädjande att presentera kliniska data som bekräftar prestandan och värdet av vårt QuickMIC-system. Att snabbt förstå vilken antibiotika som fungerar för den enskilda sepsispatienten kan betyda skillnaden mellan liv och död. Jag är också glad över att se det professionella engagemanget från våra studiesjukhus. Det är avgörande för att kunna driva den kliniska implementeringen av nästa generations resistenstestning”, säger Sara Thorslund.

De data som presenterades på ECCMID utgjorde grunden för CE-märkning av QuickMIC-systemet och dess gramnegativa panel förra året. Den kliniska studien inkluderade 560 testade bakteriestammar varav 148 kliniska prover. Noterbart är att studien inkluderade ett utmanande prov-set där mer än 30 procent av bakteriestammarna var resistenta mot fler än tre antibiotikaklasser.

Sammanfattningsvis visar resultaten att QuickMIC-systemet presterar väl över de regulatoriska kraven (Essential Agreement om 95,4 procent och Categorical Agreement om 95,6 procent, jämfört med det regulatoriska kravet om minst 90,0 procent) och att det är det snabbaste fenotypiska AST-systemet för positiva blodkulturer på marknaden idag (testtid på i genomsnitt 3 timmar och 18 minuter tid för alla 5 268 antibiotika-bakterie kombinationer i studien).

QuickMIC-systemet och dess gramnegativa panel är CE-märkta och kommersiellt tillgängliga i Europa, men inte FDA 510(k)-godkända och inte tillgängliga för försäljning i USA.

Sara Thorslund, PhD, vd Gradientech

Gradientech är ledande inom ultrasnabb testning av antibiotikaresistens. Vi utvecklar nästa generations diagnostik inom infektionsmedicin. Vår produkt QuickMIC® gör att patienter med sepsis snabbt kan få specifik guidning till rätt antibiotika i rätt dos. Det räddar liv, minskar vårdkostnader och begränsar utbredningen av antibiotikaresistens – ett av vår tids största globala hälsohot. Gradientech har sitt huvudkontor i Uppsala.

För mer information besök gärna www.gradientech.se