QuickMIC® nominerat till Applied Microbiology International Product of the Year Award

Gradientech meddelar idag att bolagets ultrasnabba diagnostiksystem QuickMIC® är finalist i Applied Microbiology International Product of the Year Award 2023.

Utmärkelsen Applied Microbiology Product of the Year tilldelas ett företag som nyligen har lanserat en banbrytande kommersiell produkt. Särskild hänsyn tas till de produkter som på något sätt bidrar till ett eller flera av FN:s mål för hållbar utveckling. Produkten bör representera någon av följande egenskaper: ett betydande framsteg inom tillämpad mikrobiologi, en särskilt innovativ design, en väsentlig insats eller förbättring av prestanda.

”Vi är mycket hedrade över erkännandet av vårt QuickMIC®-system från Applied Microbiology International och att bli nominerade till utmärkelsen Applied Microbiology Product of the Year. Vi utvecklade QuickMIC-systemet baserat på en banbrytande teknik som nu gör det till det snabbaste AST-systemet för positiva blododlingar. Tekniken tar också resistenstestning till en helt ny nivå när det gäller både precision och noggrannhet”, säger Sara Thorslund, medgrundare och vd för Gradientech.

Applied Microbiology International är det äldsta mikrobiologisällskapet i Storbritannien och arbetar för att sammanföra aktörer från olika discipliner inom mikrobiologiområdet för att dela kunskap och nå globala gemensamma mål. Applied Microbiology International publicerar industrimagasinet The Microbiologist och i samarbete med Wiley och Oxford University Press ytterligare sex internationellt välrenommerade tidskrifter.