Grafiska Fackförbundet varslar om strejk inom civil- och förpackningsområdet

Report this content

Grafiska Fackförbundet varslar idag om konflikt inom civil- och förpackningsområdet. Avtalsområdet berör cirka 11 000 anställda inom civiltryckerier, bokbinderier och förpackningsföretag.

Från och med den 1 juni, kl 12.00 råder total övertids- och nyanställningsblockad inom alla företag som är anslutna till Grafiska Företagens Förbund (GFF) inom civil- och förpackningsområdet.

Varslet innebär även total arbetsnedläggelse/blockad från och med den 1 juni kl 12.00 på följande företag:

SCA Packaging Sweden AB, Mariestad AB CERBO i Göteborg, Göteborg Bokbinderbolaget i Malmö AB, Malmö Scand Book AB, Falun

Förhandlingarna mellan parterna strandade i tisdagskväll efter sex dagars resultatlösa förhandlingar.
- Arbetstidsförkortning, där grafisk bransch ligger långt efter vad övrig industri har förhandlat fram, förstärkt omställningsskydd, jämställda löner och trygga anställningar, är viktiga frågor för våra medlemmar, säger Tommy Andersson, avtalssekreterare på Grafiska Fackförbundet.

Jan Österlind, förbundsordförande:

- Vi möter en helt ny sida av arbetsgivarna, uppenbarligen stärkta av en högerregering i ryggen. På annat sätt är det svårt att tolka deras kompakta motstånd till de försök vi gjort för att nå fram till ett avtal. På område efter område vill man ensidigt försämra för våra medlemmar i frågor som rör inflytande och delaktighet på arbetsplatsen. Även anställda i grafisk bransch kräver en balans mellan arbete och privatliv. Att kunna påverka, vara delaktig i beslut och känna trygghet på sitt arbete är en förutsättning för detta.

- Vi konstaterar att vi heller inte fått ett enda lönebud att ställning till, säger Jan Österlind.

För ytterligare kommentarer och information, kontakta pressansvarige: Helena Johansson Tel 070-626 30 96 helena.johansson@gf.se