Gran Canarias nya barnfavoriter

Report this content

Gran Canaria fortsätter att vara svenska barnfamiljers favoritresmål även i vinter. Nya trender är surf för barn, att upptäcka havet på riktigt – och att hyra barnprylar för att minimera packningen.

Mnga barn lockas av att lra sig att surfa under semestern

Gran Canaria har under decennier varit ett av barnfamiljernas absolut mest populära resmål under vinterhalvåret. En relativt kort charterresa utan mellanlandningar, bra klimat, barnvänliga hotell och kul aktiviteter är några av skälen som brukar väga in när familjerna väljer Gran Canaria. Varje år anländer drygt 600 000 svenskar till ön och ingen har nog missat aktiviteter som badland, kamelridning och temaparker.

Trenden pekar dock på att mer naturnära upplevelser efterfrågas allt mer. Utöver att leka i vattenparkens vågmaskin och gå på delfinshow vill barnen själva testa att surfa på riktiga vågor och se vilda delfiner i havet.

I takt med att familjer med riktigt små barn åker på charter i allt högre utsträckning ökar också behovet av service för just den gruppen.

– Det är tydligt att många är mer benägna att resa med småbarn – och till och med nyfödda. Barn är inget hinder, utan snarare ytterligare ett skäl att se världen, säger Sabrina Perez, grundare av företaget Your Travel Baby, som hyr ut babyprylar till barnfamiljer.

Störst efterfrågan är det på barnvagnarna, men det är även ett stort sug efter hoppgungor, barnstolar och babygym.

– Barnvagnarna är definitivt de populäraste produkterna. Föräldrar vill inte checka in sin egen barnvagn eftersom den kan bli skadad, smutsig eller tappas bort. Dessutom vill man resa med lätt packning.

Fördelarna med att hyra barnprylar är många, menar hon.

– Du behöver inte flyga med skrymmande packning eller betala övervikt på flyget. Självklart är det också smidigare ifall exempelvis barnvagnen går sönder på plats – då byter vi bara ut den, säger Sabrina Perez.

Tre trender för barnsemestern:

• Surfing för barn Ön räknas som en av Europas bästa platser att surfa på. Detta i kombination av ett klimat med sommar året om har gjort att antalet surfskolor på både norra och södra delen av ön har ökat markant de senaste åren. Utbudet är stort och man kan göra allt från att boka en utflyktsmorgon med Stand Up Paddle boarding (SUP) till att gå på surfkollo.
  • Upptäcka havet – på riktigt Allt fler inser hur vilket fantastiskt djurliv det finns i havet runt Kanarieöarna. 29 av världens 79 valarter har observerats utanför Gran Canaria och de flesta val- och delfinbåtar har garanti: Dyker det inte upp någon val så erbjuds passagerarna nya båtbiljetter. Inte sällan ser man även havssköldpaddor under turen. Man kan även titta på fiskar från en U-båt som avgår flera gånger dagligen från Puerto de Mogán.
  • Hyra istället för att frakta barnprylar Sulky, bilbarnstol, barnstol, babysitter, potta, spjälsäng... Alla som reser med barn vet att det finns många prylar man egentligen skulle vilja ta med sig. Nu finns uthyrningstjänster så man kan lämna allt hemma och hyra sakerna för direktleverans till flygplatsen eller hotellet.

Länkar:

Surf och SUP:grancanaria.com/turismo/se/reser-du-med-barn/surfskola/laer-dig-att-surfa-paa-gran-canaria/

Båtutflykt: dolphinwhale.co.uk/

Ubåt: atlantidasubmarine.com

Hyra babyprylar: yourtravelbaby.com/en

Terri Herrera, presskontakt, 0704–32 22 26, terri@mimadre.se eller
Juan Fernando Suárez, Gran Canaria Tourism board, 0737–59 44 95, Juan.Fernando@tourspain.es

Gran Canaria Tourist board är en fristående statlig organisation grundad av Gran Canarias myndigheter. Syftet med organisationen är att utveckla öns turistnäring och att bibehålla kanarieön Gran Canaria som en destination i toppklass.

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Det är tydligt att många är mer benägna att resa med småbarn – och till och med nyfödda. Barn är inget hinder, utan snarare ytterligare ett skäl att se världen.
Sabrina Perez