Säg ja på Gran Canaria

Report this content

Bröllop är en växande industri på Gran Canaria och nya företag kopplande till vigsel och fest etableras hela tiden. Klimatet, priset och stämningen är det som framförallt lockar brudpar till Kanarieöarna.

En vigsel p Gran Canaria ger brllop och smekmnad i ett

Att många lockas av bröllop på Kanarieöarna är kanske inte så konstigt. Vårt klimat spelar så klart in när man istället väljer en solsäker plats. Nio av tio svenskar har dessutom någon gång besökt öarna och många känner sig hemma där.

Andra skäl är ekonomiska: Här har brudparet råd med ett minnesvärt tredagarsbröllop där alla nära och kära kan samlas och bo tillsammans.

– Att gifta sig på Gran Canaria är definitivt roligare, ger ett större urval av mat, bättre möjligheter till utomhusbröllop och mer valuta för pengarna. Det är också en HBTQ-vänlig ö och perfekt för gayvigslar, säger Daria Razumova, grundare av det Stockholmsbaserade Event Art som arrangerar bröllop på Gran Canaria.

Hon understryker att en stor fördel är att Gran Canarias landskap är varierande. Utbudet när det gäller ceremoni och fest därför är enormt, trots att ön egentligen inte är så stor.

– Det finns massor av vackra romantiska stränder, eleganta hotellterrasser och berg med fantastisk utsikt där man kan gifta sig bland molnen. För den som älskar havet skulle jag definitivt rekommendera en ceremoni ombord på en segelbåt i solnedgången.

Även om man vill organisera så mycket som möjligt på egen hand så kan det vara en idé att ta hjälp av en bröllopskoordinator.

– Det kan vara knepigt att på distans hitta rätt cateringfirmor, dekoratörer, florister, musiker, fotografer och make-upartister.

För att få slippa onödigt pappersarbete rekommenderar Daria Razumova att man gifter sig i förväg i Sverige och har ceremonin och festen i Spanien, alternativt viger sig i Svenska kyrkan på Gran Canaria.

– Glöm inte att boka allt med god framförhållning! Mitten av våren till mitten av hösten är det lågsäsong på ön, då kan man få mycket till lägre priser.

Vigsel på Gran Canaria – dessa regler gäller

Om man vill gifta sig på Gran Canaria finns det flera alternativ att välja mellan. Lättast är att gifta sig enligt svenska lagar.

De allra flesta väljer den enklast möjliga borgerliga vigseln i Sverige, och har sedan en större, men symbolisk, ceremoni i Spanien. Ett tips är att gifta sig på Arlanda där man kan vigas i flygplatsens kapell, antingen kristet eller i en annan religiös tradition. Man kan också gifta sig i flygplatsens vip-rum. Även Landvetter och Sturup har liknande service.

Svenska kyrkan i San Augustin på Gran Canaria har vigselrätt och är en av svenskarnas absolut populäraste utlandskyrkor när det gäller vigslar. Kostnaden är en smula udda: 550 euro och två kilo rättvisemärkt bryggkaffe.

När de nyblivna äkta makarna är tillbaka i Sverige måste de själva anmäla vigseln till Skatteverket för att äktenskapet ska bli giltigt.

Fem skäl att gifta sig på Kanarieöarna

1. Klimatet. Gran Canaria har en årsmedeltemperatur på 20 grader och 300 soldagar per år. Trots det subtropiska klimatet är restiden inte mer än 5–6 timmar och tidsskillnaden är bara en timme.
  2. Bröllop och smekmånad samtidigt. Paret får en vigsel, bröllopsfest och smekmånad på en gång.
  3. Fördelaktiga priser. Man kan få ett lyxbröllop till samma pris som en ”standardvigsel” med fest skulle kosta i Sverige, bland annat för att öarna i stort sett är befriade från moms.
  4. Stor variation i natur, samtidigt som det är korta avstånd. Man kan genomföra vigseln på en öde strand, därefter ta bilderna i lavalandskap och ha middagen på en vingård utan att det blir alltför mycket logistik och restid.
  5. Fantastisk mat- och vinkultur med mycket närodlat och ekologiskt.

Länkar

Info & inspiration: www.grancanaria.com/turismo/se www.saegjatillkanarieoearna.com

Svenska kyrkan på Gran Canaria: www.svenskakyrkan.se/grancanaria/vigsel

Svensk bröllopskoordinator: eventart.se

Terri Herrera, presskontakt, 0704–32 22 26, terri@mimadre.se eller
Juan Fernando Suárez, Gran Canaria Tourism board, 0737–59 44 95, Juan.Fernando@tourspain.es

Gran Canaria Tourist board är en fristående statlig organisation grundad av Gran Canarias myndigheter. Syftet med organisationen är att utveckla öns turistnäring och att bibehålla kanarieön Gran Canaria som en destination i toppklass.

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Att gifta sig på Gran Canaria är definitivt roligare, ger ett större urval av mat, bättre möjligheter till utomhusbröllop och mer valuta för pengarna. Det är också en HBTQ-vänlig ö och perfekt för gayvigslar.
Daria Razumova, VD för Event Art