Lamborghini firar 50 år med comeback i Sverige på Gran Turismo Expo

Report this content

För lite mer än 50 år sedan visade Ferruccio Lamborghini sin första Ferrari-utmanare för en förstummad publik. Efter några års frånvaro i Sverige är man nu redo för en comeback - startskottet sker på Gran Turismo Expo i Göteborg och Stockholm.

Det är bilentusiasten och ägaren av Garage 11 i Malmö, Joachim Glans, som i samarbete med den danska bilimportören MLA-gruppen har startat upp en ny återförsäljarverksamhet för den italienska sportvagnstillverkaren.

"Vi tjuvstartar på Grand Turismo Expo i november och förväntar oss att ha ett nytt showroom i Malmö klart under den kommande vintern", säger Joachim Glans.

Lamborghini är en tillverkare som är på stark uppgång igen efter en gungig men synnerligen spännande historia. Med extravagant design och yppersta spetsteknik har märket etablerat märket snabbt en egen, kryddig nisch på sportvagnshimlen. Bolagets affärer och ägarskap har varierat men fick ny fart och stabilitet när Audi kom in som ägare 1998. Efter det har utvecklingen gått spikrakt uppåt, med dramatiskt mycket bättre kvalitet och ett bredare utbud av modeller.

Nu är det nypremiär för märket i Sverige igen. På Gran Turism Expo visas den allra mest spektakulära av Lamborghinis modeller; Aventador Roadster. Häftig design och grymma prestanda står nu liksom förr i centrum, och man fortsätter traditionen med att döpa bilmodellerna efter legendariska tjurar från fäktningsarenorna i Spanien.

Till Gran Turismo Expo i Nacka Strand den 9-10 november, och till Eriksbergshallen i Göteborg den 16-17 november, kommer en lång rad nyheter, jubileer och premiärer från världens ledande supersportbilar att visas upp tillsammans med exklusiva klockar, kläder och bilkultur. Här firar bland annat Aston Martin 100-årsjubileum.

Bildtexter:

• Aventador Roadster är Lamborghinis spektakulära toppmodell som kan ses på Gran Turismo Expo i Stockholm och Göteborg i november.
  • Countach är en av de modeller som har blivit ikoner genom Lamborghinis 50-åriga historia.
  • Joachim Glans startar tillsammans med danska Lamborghini-importören ett nytt showroom för märket i Malmö.

Fakta:

• Gran Turismo Expo Stockholm i Nacka Strand öppnas för inbjudna och VIP-gäster den 8 november och allmän publik den 9-10 november.
  • Gran Turismo Expo Göteborg i Eriksbergshallen öppnas för inbjudna och VIP-gäster den 15 november, och för allmän publik den 16-17 november.
  • Förköp sker på Ticnet.

För pressinformation och ackreditering, kontakta Lars-Ola Nordqvist, 070-689 11 20, lars@comvision.se