Mounir Tajiou ny vice VD hos Granen Fastighetsutveckling AB

Report this content

Den unga stjärnadvokaten från Linklaters, Mounir Tajiou, tillträder idag som ny vice VD hos Granen Fastighetsutveckling AB. Han har redan engagerats i företagets strategi att växa och bli en aktör att räkna med när det gäller bostadsbyggande och komplexa transaktioner inom fastighetssektorn i Stockholmsregionen.

- Vi är väldigt stolta att kunna välkomna Mounir Tajiou till Granen Fastighetsutveckling AB. Mounir kommer med sin spetskompetens att stärka oss när det gäller transaktioner, förvärv och strategifrågor. Det effektiviserar våra processer från start till mål. Dessutom känner vi varandra professionellt sedan lång tid tillbaka och vi känner till vilka höga kvaliteter som Mounir Tajiou besitter, säger Carl Michael Augustsson, VD för Granen Fastighetsutveckling AB.

- Jag är mycket glad att kunna förstärka teamet hos Granen Fastighetsutveckling AB. Jag har som advokat på Linklaters haft förmånen att jobba med stora och komplexa fastighetstransaktioner sedan 2005 och därifrån har jag lärt känna Granen väl. Granen är ett bolag med mycket god likviditet och som har bevisat att man kan göra goda affärer trots oroliga tider. De har höga ambitioner och en stark vilja att kraftigt utöka sitt fastighetsbestånd genom förvärv, vilket har varit en av de avgörande faktorerna till att vi nu kommer arbeta tillsammans. Jag delar Granens visioner och det kommer bli väldigt spännande att tillsammans med övriga i bolaget vara med och bygga det nya mer transaktionsintensiva Granen samt att vara med och bygga hållbara livs- och kontorsmiljöer för kommande generationer storstadsbor, säger Mounir Tajiou, ny vice VD för Granen Fastighetsutveckling AB.

- Granen Fastighetsutveckling är inne i en kraftig expansionsfas med förväntad högre transaktionsintensitet. Därför är vi mycket glada att kunna knyta en sådan toppspelare till vårt lag. Mounir Tajiou kan med nya ögon ge oss inspiration och se nya affärsmöjligheter när vi ska växa, avslutar Carl Michael Augustsson, VD för Granen Fastighetsutveckling AB.

Fakta om Granen Fastighetsutveckling AB:

Granen Fastighetsutveckling AB expanderar. I företagets strategi för de närmaste åren ligger fokus på att genom transaktioner bygga upp en större fastighetsportfölj samt att utveckla affärsgrenen för bostadsutveckling, främst i Stockholm.

I Stockholm är de två utvecklingsfastigheterna Högdalstorget i Högdalen (första spadtag togs för 134 bostäder i september) samt Linneduken vid Brommaplan (antagen detaljplan under september 2011 för cirka 180 bostäder) högaktuella - och i Malmö det utpekade stadsutvecklingsområdet Norra Sorgenfri, där Granen äger mark för byggnation av cirka 480 bostäder i kvarteren Smedjan och Brännaren (färdig detaljplan under 2012).

Fakta om Mounir Tajiou:

Mounir Tajiou är 34 år och bor på Lidingö. Sedan april 2005 anställd hos Linklaters och har där främst arbetat med stora och komplexa fastighetstransaktioner. Han har en jur.kand. examen med inriktning på företagsbeskattning från Stockholms universitet (år 2001) och en M.B.A. examen (år 2003) från Southern New Hampshire University. Han gjorde sin notarietjänstgöring vid Förvaltningsrätten (tidigare Länsrätten) i Dalarna 2003-2005. Han var innan sin advokatkarriär aktiv inom fotboll i Superettan med klubbar som Assyriska, Café Opera och IK Brage.

Rekommenderad såsom ”good negotiator” av Legal 500 (som rankar advokatbyråer och dess delägare i 100 länder runtom i världen). Det är ovanligt att icke-delägare rankas eller rekommenderas, men Mounir Tajiou blev det för år 2011). Mounir har bl.a. varit med i det legala team som under höst/vinter 2010 genomförde Sveriges enskilt största fastighetsaffär ”Klara Zenit” om 4,3 Mdr på uppdrag av säljaren, den tyska fonden Haus-Invest (del av Commerz Real), samt genomförde under hösten/vintern 2009 projektet Västermalmsstrand på Kungsholmen på uppdrag av den svenska fonden Areim.

Se mer om Legal 500-rankingen på:

Carl Michael Augustsson, VD Granen Fastighetsutveckling AB

Tel: 070-544 48 42     E-post: cm.augustsson@granen.se