Gränges redo för expansion

Gränges redo för expansion Vid ett analytikermöte i Stockholm idag kommenterade Gränges koncernchef Staffan Bohman kort sin syn på Gränges och dess framtida utveckling: Strategiöversyn Gränges är ett företag som historiskt visat förmåga att anpassa sig till skiftande marknadsförutsättningar, både genom att växa organiskt och att framgångsrikt integrera förvärvade företag. Sedan 1995 har bolaget genomgått en kraftig renodling och är nu inriktat på områden med god tillväxtpotential och högt teknik- och kunskapsinnehåll. Denna transformering har skett med hög hastighet och fokus ligger nu på att tillhandahålla kundanpassade lösningar utifrån materialen aluminium och plast. Under våren har jag initierat en strategiöversyn inom Gränges med bland annat genomgång av våra positioner på olika produktmarknader och geografiska marknader. Jag nämnde redan vid mitt bolagsstämmotal i slutet av april detta år att vår framtida inriktning skall präglas av evolution snarare än revolution. Gränges överordnade mål är en fortsatt industriell utveckling genomsyrad av kundfokus och kundkännedom som leder till en stark tillväxt med hög, uthållig lönsamhet och åtföljande värdeskapande för aktieägarna. Fokus ger resultat - vi är på rätt väg Det inledande strategiarbetet är nu genomfört och vi kan se att renodlingsarbetet de senaste fem åren har gett resultat: * Gränges nettoomsättning har ökat i genomsnitt med över 9 procent per år. * Volymtillväxten för de aluminiumbaserade produkterna överstiger 9 procent per år, dvs 3-4 ggr högre än underliggande marknad. * Tillväxten har skett med god lönsamhet och resultatet före skatt har ökat med över 16 procent per år. Redo för nästa steg Gränges fokus kommer att läggas på områden där vi bedömer tillväxt- och lönsamhetspotentialen som högst. * Vi kommer att expandera våra kärnområden primärt inom Europa och selektivt även på andra marknader. * Profilverksamheten är, och skall vara, ryggraden i det framtida Gränges. * Det skall finnas beröringspunkter, tekniska eller marknadsmässiga, mellan de verksamheter vi fortsätter att utveckla. * Expansionen skall vidareutveckla och ytterligare förstärka våra positioner inom valda produktmarknader och geografiska marknader. * Gränges är en kundorienterad och kostnadseffektiv producent inriktad på produkter med högt teknikinnehåll. Detta skall vi utveckla vidare samtidigt som vi ökar förädlingen av våra produkter, och på så sätt differentiera oss från våra konkurrenter. * Ett nära samarbete med krävande kunder skapar bästa jordmån för produktutveckling, problemlösningsförmåga och kostnadseffektivitet. Gränges har idag ett nära samarbete med ledande europeiska företag inom bl.a fordons-, telekommunikations- och förpackningsindustrin. Gränges finansiella mål Över en konjunkturcykel eftersträvar Gränges att nå följande finansiella mål: * årlig tillväxt på 10-15 procent * rörelsemarginal på lägst 8 procent * nettomarginal på lägst 5 procent * avkastning på lägst 18 procent (sysselsatt kapital före skatt samt avkastning på eget kapital efter skatt) Bilden av Gränges Gränges verksamhet bygger på djup branschkännedom, anpassningsförmåga och en stark entreprenörsanda med fokus på lönsamhet. Detta är kritiska framgångsfaktorer som vi fortsatt skall tillvarata och förädla. Gränges skall vara en stabil, kreativ och konkurrenskraftig leverantör. En god och stabil lönsamhet och tillväxt skall säkerställa att Gränges-aktien är en god investering för våra ägare. Staffan Bohman VD och koncernchef Gränges För ytterligare information kontakta Cecilia Lager, Investor Relations & Communication, tel. 08-459 59 41. Gränges är en internationell industrikoncern inriktad på högförädlade produkter baserade på aluminium och plast. Produkterna omfattar profiler, värmeväxlarband och folie i aluminium samt produkter och system av plast till fordonsindustrin. Företaget är en av Europas ledande tillverkare inom sitt område och kunderna återfinns i transport-, verkstads-, byggnads- och förpackningsindustrin. Gränges är noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista. Ytterligare information om Gränges finns på vår hemsida; www.graenges.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/08/12/19990812BIT00110/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/08/12/19990812BIT00110/bit0002.pdf