Stororder värd 250 miljoner till Grängesföretaget Sapa

Stororder värd 250 miljoner till Grängesföretaget Sapa Sapa har tagit hem en order på komplett bearbetade aluminiumprofiler värd 250 Mkr till det tyska företaget Brose. Profilkomponenterna skall användas som skenor för framstolarna i Mercedes och Saab. "Sapa Automotive har tillsammans med det tyska företaget Brose tagit fram en helt ny design av stolskenor med många fördelar. Stolsskenorna är en produkt med höga krav på säkerhet, som ska fånga upp stora krafter vid en krock. Skenorna är därför tillverkade i en höghållfast aluminiumlegering speciellt utvecklad för den här typen av produkter. Skenorna i aluminiumprofil är samtidigt betydligt lättare än skenor tillverkade i exempelvis stål. Flera funktioner kan integreras i en profil och har medfört att antalet detaljer har minskat och att stolskenorna går snabbare att montera" säger Kåre Wetterberg, VD Sapa Sverige. Sapa Automotive har med framgång utvecklat och tillverkat monteringsfärdiga aluminiumkomponenter till en rad fordonsmodeller och har sedan flera år ett gott samarbete med Brose. Brose, med en omsättning på 2,2 miljarder D-mark, är global underleverantör till bilindustrin. Förutom stolskonstruktioner levererar företaget system för fönsterhissar och dörrmoduler. "Strängpressad aluminium används mer och mer inom bilindustrin tack vare de otaliga konstruktionsmöjligheterna samt materialets fördelar. Det spar vikt, det är formbart, korrosionsbeständigt och hundra procent återvinningsbart - faktorer som är mycket viktiga för framtidens fordonsindustri" säger Kåre Wetterberg vidare. För ytterligare information kontakta Kåre Wetterberg, VD Sapa Sverige, tfn 0383-945 35 eller Claes-R. Simonson, affärsområdeschef Profiler (Sapa), tfn 08-459 59 14. Sapa, det största affärsområdet i Grängeskoncernen, är en av Europas ledande tillverkare av aluminiumprofiler. Verksamheten omfattar försäljning och produktion i 12 europeiska länder. Affärsområdet omsatte 1998 5,5 miljarder kronor och sysselsätter ca 4 200 anställda. Gränges är en internationell industrikoncern inriktad på högförädlade produkter baserade på aluminium och plast. Produkterna omfattar profiler, värmeväxlarband och folie i aluminium samt produkter och system av plast till fordonsindustrin. Företaget är en av Europas ledande tillverkare inom sitt område och kunderna återfinns i transport-, verkstads-, byggnads- och förpackningsindustrin. Gränges är noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista. Ytterligare information om Gränges finns på vår hemsida; www.graenges.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/05/20/19990520BIT00070/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/05/20/19990520BIT00070/bit0002.pdf