GRANGEX Delårsrapport, första halvåret 2022

ANDRA KVARTALET 2022

• Miljöansökan för Dannemora lämnades in den 29 juni, en viktig milstolpe för Dannemoraprojektet
  • Samråd enligt miljöbalken för apatitprojektet i Grängesberg hölls den 14 juni.
  • Omsättningen i Sala Bly ökade med 89% till 8 171 KSEK (4 321), en stark upphämtning efter pandemiåren.
  • Nettoomsättningen uppgick till 8 279 KSEK (4 579).
  • EBITDA uppgick till -1 159 KSEK (-2 122).
  • Rörelseresultatet uppgick till -1 489 KSEK (-2 333).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,18 SEK (-0,37).

FÖRSTA HALVÅRET 2022

• Nettoomsättningen uppgick till 12 850 KSEK (9 320).
  • EBITDA uppgick till -5 603 KSEK (-6 047).
  • Rörelseresultatet uppgick till -5 982 KSEK (-6 445).
  • Optionsinlösen och riktad emission under januari och februari inbringade netto 35,1 MSEK.
  • Övergång till ekonomisk rapportering i enlighet med IFRS (International Financial Reporting Standards) under det första kvartalet.
Finansiell översikt Q2 2022 Q2 2021 H1 2022 H1 2021 FY 2021
Nettoomsättning KSEK 8 279 4 579 12 850 9 320 15 636
EBITDA KSEK -1 159 -2 122 -5 603 -6 047 -9 938
Rörelseresultat (EBIT) KSEK -1 489 -2 333 -5 982 -6 445 -10 789
Resultat per aktie före och efter utspädning SEK efter sammanslagning -0,18 -0,37 -0,77
Kassalikviditet (%) 482 428 482 428 338
Eget kapital, KSEK 138 482 97 714 138 482 97 714 109 596
Likvida medel, KSEK 37 105 32 691 37 105 32 691 28 084
Balansomslutning, KSEK 152 636 113 846 152 636 113 846 126 109
Soliditet (%) 91 86 91 86 87
Personal vid slutet av perioden 12 10 12 10 11

Jämförelsesiffrorna hänför sig till motsvarande period föregående år justerade enligt IFRS.

KOMMENTARER FRÅN VD

Våra projekt ligger helt rätt i tiden, då efterfrågan på kritiska metaller och mineraler till industrin ökar, trots de bistrare ekonomiska tider som allmänt förväntas.

GRANGEX fortsätter att utvecklas i snabb takt och i stort enligt plan. Det beror till största del på utmärkta insatser från vårt fantastiska projektteam som gör det möjligt att maximera effekten av projektens potential. Under de nästan två år som vi arbetat med våra båda projekt har vi uppnått resultat över förväntan i en marknad som med tilltagande styrka ropar efter våra kommande produkter, något som även märks i prissättningen.

Priset på standardfosfat har ökat kraftigt efter krigsutbrottet i Ukraina och det råder stor brist på högkvalitativ fosfat. Även om kvaliteten på vårt cirkulära fosfatmineral, apatit, är av världsklass har vår geografiska placering i Europa blivit ytterligare en stor konkurrensfördel. Något som bådar gott inför kommande kundförhandlingar med europeiska kunder.

I början av juni presenterade vi Dannemoraprojektet på Fastmarkets stora europeiska järnmalmskonferens i Düsseldorf. Där kunde vi konstatera ett mycket stort intresse för Dannemoras koldioxidfria och högkvalitativa malmkoncentrat från potentiella kunder och andra järnmalmsproducenter.

I juni lämnade vi in miljöansökan för Dannemoragruvan till Mark och Miljödomstolen. En mycket viktig milstolpe i Dannemoraprojektet. Det kommande året kommer bli intensivt med fokus på slutförandet av feasibility-studien och parallellt intensifiera arbetet med projektfinansieringen för anläggningsprojektet.

Fram till och med studien är klar drivs Dannemoraprojektet av vår egen tekniska organisation, under ledning av den internationella gruvkonsultfirman SLR Global Ltd. Under sommaren kompletterades organisationen med en erfaren projektledningsgrupp som förberedelse inför nästa projektsteg; genomförandet av anläggningsprojektet.

Vid sidan av det fokuserade arbetet med våra huvudprojekt håller vi fortsatt hög beredskap för möjliga strategiska och affärsmässigt sunda tillägg till vår projektportfölj.

Slutligen vill jag även lyfta fram att vårt producerande samt lönsamma dotterbolag, Sala Bly AB, under perioden helt ställt om till fossilfri produktion. Därmed är Sala Bly den första fossilfria producenten av blyprodukter inom EU. Det passade bra, då våra projekt fick politisk uppmärksamhet genom besöket i Dannemora av EU minister Hans Dahlgren i juli. Vid besöket fick vi möjlighet att presentera GRANGEX; som en del i Sveriges bidrag till Europas gröna industriella omställning.

Christer Lindqvist, VD

VERKSAMHETEN

GRANGEX utvecklar, genom dotterbolagen Grängesberg Exploration AB och Dannemora Iron AB, mineralfyndigheter som innehåller apatit, REE och järn. De lönsamhetsstudier som genomförts under 2021 fördjupas under 2022. Slutstudien (feasibility-studien) för Dannemora beräknas vara klar under oktober.

Under 2021 påbörjades dessutom arbetet med miljökonsekvensbeskrivningar inför planerade ansökningar om s.k. miljötillstånd. Miljöansökan för Dannemora lämnades in under juni till Mark & Miljödomstolen i Nacka. För apatitprojektet i Grängesberg beräknas ansökan kunna lämnas in under det fjärde kvartalet 2022.

Dotterbolaget Sala Bly AB är den enda producenten i Norden av blymanufaktur som levererar insatsvaror till industrin. Sala Bly är den första fossilfria producenten av produkter baserade på cirkulärt bly.

KOMMENTARER TILL RESULTAT OCH FINANSIELL STÄLLNING FÖR KONCERNEN

Övergången till IFRS har påverkat balansräkningar och resultaträkningar i mindre grad och har avsett främst tillgångar med nyttjanderätt 442 (619) och tillhörande leasingskulder. I GRANGEX fall gäller det hyreskontrakt på lokaler. Resultaträkningarna har justerats och tidigare kostnadsförda leasing- och hyreskostnader har i stort fördelats som avskrivningar på nyttjanderättstillgångarna samt räntekostnader, vilket ger en liten förändring på rörelseresultatet samt en liten större förändring på EBITDA. Jämförelsesiffror för 2021-06-30 samt 2021-12-31 har justerats enligt IFRS och en brygga med gjorda ändringar från tidigare publicerade siffror finns tillsammans med GRANGEX nya redovisningsprinciper i Noterna i denna rapport.

Nettoomsättningen har ökat jämfört med det andra kvartalet 2021 från 4 579 KSEK till 8 279 KSEK, omsättningsökningen beror liksom det förbättrade rörelseresultatet –1 489 KSEK (-2 333) på en ökad omsättning i Sala Bly. Räntekostnaderna har minskat i takt med att lånen amorteras.

I kassaflödet ser vi en något ökad kapitalbindning främst beroende på ökade kundfordringar och lageruppbyggnad i Sala Bly.

Under kvartalet har utvecklingskostnader om 9 796 KSEK (3 168) hänförliga till Dannemoraprojektet och Apatitprojektet balanserats i enlighet med IFRS 6 Prospektering efter samt utvärdering av mineraltillgångar. Det har främst varit kostnader som uppkommit i samband med de pågående förberedelserna för miljöprövningarna i de båda projekten samt pilottester och konsultkostnader för förberedelser inför de slutgiltiga feasibility-studierna.

HÄNDELSER UNDER KVARTALET UTÖVER VAD SOM OVAN PRESENTERATS

Säkerhet och miljö

Inga arbetsplatsolyckor som lett till sjukskrivning eller en incidentrapport har rapporterats under kvartalet.

Personal

Antal anställda i koncernen i slutet av rapportperioden var 12, varav två i moderbolaget. Därutöver finns en projektorganisation primärt bestående av konsulter.

HÄNDELSER EFTER RAPPORTPERIODEN

Ökade mineraltillgångar efter omtolkning av borrkärnor

Ökade mineraltillgångar efter omtolkning av borrkärnor i Dannemora, se mer under avsnittet om Dannemora.

Kompensationsemission efter aktiesammanslagningen

I enlighet med årsstämmans beslut om garants ersättning i form av nyemitterade aktier till följd av sammanläggning av aktier, genomfördes en riktad emission till garanten Günther & Wikberg Kapitalförvaltning AB.

Emissionen omfattade 4 018 aktier och teckningskursen i kompensationsemissionen utgjordes av aktiens kvotvärde, ca 5,00 kronor per aktie. Emissionslikviden uppgick till totalt 20 090,01 SEK. Aktiekapitalet ökar därmed från 43 454 216,82 SEK till 43 474 306,82 SEK och antalet aktier ökar från 8 690 843 till 8 694 861 vilket innebär en utspädning med ungefär 0,05 %. Emissionen registrerades den 5 augusti 2022.

RISKFAKTORER

Finansiella och operationella risker har en påverkan på GRANGEX verksamhet. Bolagets verksamhet måste vägas mot bakgrund av risker, komplikationer och tillkommande kostnader som gruvdrift och prospektering kan utsättas för. Bolaget kan kontrollera och agera mot dessa risker i varierande grad. För en mer detaljerad redogörelse av signifikanta risker och osäkerheter och hur GRANGEX hanterar dessa hänvisas till årsredovisningen för 2021 sid 24–25.

FINANSIELL KALENDER

• Delårsrapport Q3 publiceras den 17 november 2022.
  • Bokslutskommuniké för 2022 publiceras den 16 februari 2023.
  • Delårsrapport Q1 publiceras den 18 maj 2023.
  • Delårsrapport Q2 publiceras den 23 augusti 2023.

ÅRSREDOVISNING OCH FINANSIELLA RAPPORTER

Rapporter är tillgängliga på Bolagets hemsida: www.grangex.se

Stockholm den 18 augusti 2022

Grängesberg Exploration Holding AB (publ.)

Styrelse och verkställande direktör

Paul Johnsson, CFO, 070-777 69 76

Denna information är sådan information som Grängesberg Exploration Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 augusti 2022 klockan 08:45 (CET).

Om Grängesberg Exploration Holding AB (publ), GRANGEX

Grängesberg Exploration Holding AB (publ) är en koncern som utreder förutsättningarna för hållbar utvinning av identifierade mineralprojekt. Bolagets affärsidé är att, i första hand prospektera och utveckla hållbara och högkvalitativa apatit- och järnmalmsförekomster och bli en hållbar råvaruleverantör till europeisk industri i den pågående klimatomställningen. GRANGEX avser att Dannemoragruvan vid driftstart blir den första koldioxidfria järnmalmsgruvan, samt att projektet GRANGEX Apatit i Grängesberg ska bli den första fossilfria producenten av apatit.
Bolagets aktie (GRANGX) är föremål för handel på NGM Nordic SME.
ISIN-kod: SE0007789417 from 2022-05-22 SE0018014243
FISN-kod: GRANGESBER/SH
Instrument-ID: 9XX
Legal Entity Identifier (LEI) nummer: 549300MZ7HL7X6AXMC13.

grangesbergexploration.se