Samarbete mellan Grängesberg Iron och Atlas Copco

Report this content

Gruvbolaget Grängesberg Iron AB och Atlas Copco Mining and Rock Excavation Technique Sweden har undertecknat en avsiktsförklaring om samarbete kring gruvmaskiner och tekniklösningar för den framtida återstartade gruvdriften i Grängesbergsgruvan. Stora delar av samarbetet berör Atlas Copco GIA i Grängesberg. Järnmalmsgruvan i Grängesberg kommer enligt planerna att startas på nytt år 2016, med en produktion om 2,5 miljoner ton järnmalmsprodukter per år.

– Vi ser fram emot att bidra till utvecklingen av gruvdriften i den anrika Grängesbergsgruvan, säger Bo-Göran Johansson, VD för Atlas Copco Mining and Rock Excavation Technique Sweden. Inte minst för Atlas Copco GIA som sedan länge finns i Grängesberg kan det här bli ett viktigt uppdrag med mycket stor potential.

– Att samarbeta med Atlas Copco som har världsledande kompetens inom gruvbrytning under jord, är mycket värdefullt för Grängesbergsgruvan, säger Petter Eriksson, VD för Grängesberg Iron AB. Att Atlas Copco GIA dessutom ligger granne med gruvan innebär dessutom möjligheter till ett tätt och nära samarbete, vilket är ovärderligt i den uppbyggnadsfas som gruvan står inför nu.

Samarbete, leverans av gruvmaskiner och underhållslösningar
Avtalet mellan Grängesberg Iron och Atlas Copco berör ett stort antal områden, varav de viktigaste är:

• Samarbete kring val av rätt gruvmaskiner och optimering av gruvdesign
  • Service- och underhållslösningar
  • Ventilationslösningar i nära samarbete med Atlas Copco GIA
  • Koncept kring el-konverterad Kiruna Electric truck från Atlas Copco GIA
  • Finansieringslösningar från Atlas Copco Customer Finance
  • Kompressorlösningar och pumpar
  • Utbildning

Optimeringen av gruvdesignen har som mål att uppnå maximal effektivitet med en maskinpark från Atlas Copco i den framtida gruvbrytningen i Grängesbergsgruvan. Service- och underhållslösningarna är inriktade på att bidra till de ambitiösa mål för hög driftsäkerhet och god kostnadseffektivitet som gäller för gruvprojektet i Grängesberg.

För ytterligare information:

Grängesberg Iron AB:
John Thoweman, presskontakt, 070-336 70 74, info@grangesberg.com

Atlas Copco Mining and Rock Excavation Technique Sweden:
Julia Flodkvist, marknadskommunikationschef, 070-787 0660, julia.flodkvist@se.atlascopco.com

Grängesberg Iron AB har som målsättning att återuppta driften av Grängesbergsgruvan och årligen producera mer än 2,5 miljoner ton högkvalitativa järnmalmsprodukter för marknaderna i Europa och Mellanöstern. www.grangesberg.com

Atlas Copco är en industrigrupp med världsledande ställning inom kompressorer, expansionsturbiner och luftbehandlingssystem, anläggnings- och gruvutrustning, industriverktyg och monteringssystem. Med innovativa produkter och tjänster erbjuder Atlas Copco lösningar för hållbar produktivitet. Företaget grundades 1873, har huvudkontor i Stockholm och kunder i fler än 170 länder. Under 2011 hade Atlas Copco 37 500 anställda och en omsättning på 81 miljarder kronor.

Atlas Copco Mining and Rock Excavation Technique Sweden ansvarar för försäljning och service av Atlas Copcos gruv- bergbrytningsutrustningar i Sverige, Danmark och Grönland. Läs mer på vår hemsida www.atlascopco.se

Taggar: